Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71678
Title: | Uso del ChatGPT como tutor virtual para el desarrollo de la expresión oral autónoma en el idioma inglés en estudiantes de educación superior nivel A2. |
Authors: | González Vilela, Fanny Yolanda Villacreses Rodríguez, Carolina Marisol |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Villacreses Rodríguez, C. M. González Vilela, F. Y. (2025) Uso del ChatGPT como tutor virtual para el desarrollo de la expresión oral autónoma en el idioma inglés en estudiantes de educación superior nivel A2. [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71678 |
Abstract: | Abstract: Currently, it is necessary for people to have a command of speaking in English to interact academically, culturally and professionally. This requires a series of competencies. From this approach, the need arises to carry out this research with the aim of strengthening the use of ChatGPT as a virtual tutor for the development of autonomous oral expression of the English language in higher education students at the A2 level. Through a mixed approach, pre-experimental design, with a population of 63 students and 8 teachers, from the Instituto Superior Universitario Central Técnico. The techniques and instruments were the survey and the interview. The main findings showed that teachers and students were not convinced of the use of the GPT Chat to improve in the area of English, that the experience of using applications as a virtual tutor was not common, nor were they aware of the options offered by the tool. The conclusions show the importance of artificial intelligence for the teaching of this language, surpassing existing perceptions. Dialogues were structured with Prompts. The impact of the tool is demonstrated. |
Description: | Resumen: Actualmente se hace necesario que las personas tengan el dominio del habla en inglés, para interactuar académica, cultural y profesionalmente, para ello se requiere una serie de competencias, a partir de este planteamiento, surge la necesidad de ejecutar esta investigación con el objetivo de fortalecer el uso del ChatGPT como tutor virtual para el desarrollo de la expresión oral autónoma del idioma inglés en estudiantes de educación superior del nivel A2. Mediante un enfoque mixto, diseño pre experimental, con una población de 63 estudiantes y 8 docentes, del Instituto Superior Universitario Central Técnico. Las técnicas e instrumentos fueron la encuesta y la entrevista. Los principales hallazgos mostraron que docentes y alumnos no estaban convencidos del uso del ChatGPT para mejorar en el área de inglés, que la experiencia del uso de aplicaciones como tutor virtual no era usual, ni se conocían las opciones ofrecidas por la herramienta. Las conclusiones mostraron la importancia de la inteligencia artificial para la enseñanza de esta lengua, superando las percepciones existentes. Se estructuraron diálogos con Prompts. Se demostró el impacto de la herramienta. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146057.TITN. |
Appears in Collections: | Maestría en Educación mención Innovación y Liderazgo Educativo |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.