Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71774
Title: The use of authentic material through WhatsApp in teaching listening skills in EFL out-of-classroom settings
Authors: Preciado Asanza, Tanya Elizabeth
Jacome Ordoñez, Solange Cecibel
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Jacome Ordoñez, S. C. Preciado Asanza, T. E. (2025) The use of authentic material through WhatsApp in teaching listening skills in EFL out-of-classroom settings [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71774
Abstract: Abstract:The present study, entitled The Use of Authentic Material through WhatsApp in Teaching Listening Skills in EFL Out-of-Classroom Settings, aims to determine the impact of using authentic materials delivered through WhatsApp to enhance the listening skills of EFL learners outside the traditional classroom environment. The research was carried out at a fiscomisional high school in Guayaquil, Ecuador, with 10 students from the second year of Bachillerato General Unificado (BGU), all possessing an English language level of B1. Data was collected using both qualitative and quantitative research methods through a mixed-method approach. Instruments included questionnaires to understand students perceptions, benefits, and limitations of using authentic listening multimedia via WhatsApp, as well as input from the teacher of the class. Observations were made using a structured observation form called an observation sheet. The intervention consisted of six listening activities that used authentic video materials shared in a WhatsApp group, followed by question-asking exercises and feedback for students. The study established that students listening comprehension improved through the use of authentic materials delivered via WhatsApp, highlighting the importance of integrating technology into learning outside traditional classroom settings.
Description: Resumen: El presente estudio, titulado El uso de material auténtico a través de WhatsApp en la enseñanza de habilidades de escucha en entornos fuera del aula en estudiantes de inglés como lengua extranjera (EFL), tiene como objetivo determinar el impacto del uso de materiales auténticos entregados a través de WhatsApp para mejorar las habilidades de escucha de los estudiantes de EFL fuera del entorno tradicional del aula. La investigación se llevó a cabo en un colegio fiscomisional en Guayaquil, Ecuador, con 10 estudiantes de segundo año de Bachillerato General Unificado (BGU), todos con un nivel de inglés B1. Los datos se recopilaron utilizando métodos de investigación cualitativos y cuantitativos mediante un enfoque mixto. Los instrumentos incluyeron cuestionarios para comprender las percepciones de los estudiantes, los beneficios y limitaciones del uso de material multimedia auténtico de escucha a través de WhatsApp, así como aportes del docente de la clase. Las observaciones se realizaron mediante un formato estructurado denominado hoja de observación. La intervención consistió en seis actividades de escucha utilizando materiales auténticos en formato de video, compartidos en un grupo de WhatsApp, seguidas de ejercicios de formulación de preguntas y retroalimentación para los estudiantes. El estudio estableció que la comprensión auditiva de los estudiantes mejoró gracias al uso de materiales auténticos entregados a través de WhatsApp, destacando la importancia de integrar la tecnología en el aprendizaje fuera del aula tradicional.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=145281.TITN.
Appears in Collections:Pedagogía del Idioma Inglés



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.