Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71806
Title: Systematization of Pedagogical Experiences in the EFL Teaching Training Program
Authors: Cabrera Solano, Paola Alexandra
Loor Muñoz, Andrea Gissela
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Loor Muñoz, A. G. Cabrera Solano, P. A. (2025) Systematization of Pedagogical Experiences in the EFL Teaching Training Program [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71806
Abstract: Abstract: The topic Systematization of Pedagogical Experiences in the Teacher Training Program of English as a Foreign Language aims to reflect and analyze the positive and negative pedagogical aspects of pre-professional practices as a teacher of English as a Foreign Language. In this systematization, the qualitative method was used to develop this systematization, based on the information of two practicums, the first were observed classes and the second was taught as a main teacher in two different contexts: basic education and high school. In addition, four pedagogical aspects were taken into consideration in the contexts mentioned above: planning, linguistic aspects, learning management and methodology. On the other hand, the information was systematized taking into consideration sub-aspects within each aspect to proceed to describe the chosen classes. Also, a reflection was made for each class described with scientific support for greater validity. Finally, it was evident that the classes were taught based on the objectives set, and that the content of the classes developed was in line with the level of the students, emphasizing that current trend strategies and methodologies were used.
Description: Resumen: El tema Sistematización de Experiencias Pedagógicas en el Programa de Formación Docente de Inglés como Lengua Extranjera , este tema tiene como objetivo reflexionar y analizar los aspectos pedagógicos positivos y negativos de las prácticas preprofesionales como docente de Inglés como Lengua Extranjera. Se utilizó el método cualitativo para desarrollar esta sistematización, a partir de la información de dos prácticums, la primera fueron clases observas y la segunda se impartió clases como docente principal en dos contextos diferentes: educación básica y bachillerato. Además, se tomaron en consideración cuatro aspectos pedagógicos en los contextos que se mencionó anteriormente: planeación, aspectos lingüísticos, gestión del aprendizaje y metodología. Por otro lado, se sistematizó la información tomando en consideración subaspectos dentro de cada aspecto para proceder a describir las clases escogidas. También, se realizó una reflexión por cada clase descrita con sustentación científica para mayor validez. Para finalizar, se evidenció que las clases fueron impartidas en función a los objetivos planteados, asimismo, el contenido de las clases desarrolladas iba acorde al nivel de los estudiantes, recalcando que se utilizaron estrategias y metodologías de tendencia actual.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=145869.TITN.
Appears in Collections:Pedagogía del Idioma Inglés



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.