Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71833
Title: | Principios pedagógicos que sustentan la práctica preprofesional en Educación Básica |
Authors: | Arteaga Marín, Myriam Irlanda Narváez Serrano, Yadira Julissa |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Narváez Serrano, Y. J. Arteaga Marín, M. I. (2025) Principios pedagógicos que sustentan la práctica preprofesional en Educación Básica [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71833 |
Abstract: | Abstract: This thesis addressed the Pedagogical Principles that support the planning of professional practice in Basic Education. The general objective allowed to verify the principles that support the planning of pre-professional practice developed by students of the Basic Education career at UTPL. A deductive approach and a descriptive quantitative methodology were adopted for a comprehensive understanding of the investigated phenomenon. The methodology included analyzing 10 micro-curricular plans of the areas of Mathematics and Language and Literature of the 2016 National Curriculum developed by students of the Basic Education career in the development of pre-professional practices. The results of the third pedagogical principle referring to the application of knowledge in practical situations, concluded that most of the plans deepened actions of daily life in students, as well as contrasted and validated concepts effectively, on the contrary, most of the analyzed plans lacked an exhaustive analysis of relevant materials and documents. This study contributed to educational research by considering pedagogical principles as a tool to evaluate the development of micro-curricular planning. |
Description: | Resumen: El presente trabajo de titulación abordó los Principios Pedagógicos que respaldan la planificación de la práctica profesional en Educación Básica. El objetivo general permitió verificar los principios que sustentan la planificación de la práctica pre profesional elaborada por los estudiantes de la carrera de Educación Básica de la UTPL. Se adoptó un enfoque deductivo y una metodología cuantitativa descriptiva para una comprensión integral del fenómeno investigado. La metodología incluyó analizar 10 planificaciones micro curriculares de las áreas de Matemáticas y Lengua y Literatura del Currículo Nacional 2016 elaboradas por estudiantes de la carrera de Educación Básica en el desarrollo de prácticas preprofesionales. Los resultados del tercer principio pedagógico referente a la aplicación de conocimientos en situaciones prácticas, concluyó que la mayoría de planificaciones profundizaron acciones de la vida cotidiana en estudiantes, así como contrastaron y validaron conceptos de manera efectiva, por el contrario, la mayoría de planificaciones analizadas carecían de análisis exhaustivo de materiales y documentos relevantes. Este estudio contribuyó a la investigación educativa al considerar los principios pedagógicos como herramienta para evaluar la elaboración de planificaciones micro curriculares. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146603.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Educación Básica |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.