Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71947
Title: | Identificación del estrés en docentes durante la pandemia de COVID-19 |
Authors: | Guevara Mora, Sandra Rocío Aguilar Vélez, Genesis Mical |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Aguilar Vélez, G. M. Guevara Mora, S. R. (2025) Identificación del estrés en docentes durante la pandemia de COVID-19 [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71947 |
Abstract: | Abstract: Teachers' health conditions and emotional well-being have gained relevance within the educational policy agenda, as they directly influence their performance and overall well-being. Various studies have shown that teachers experience high levels of stress, distress, and difficulties concentrating, which impact both their teaching effectiveness and quality of life. In this context, the present study aims to identify the factors associated with stress among teachers from two educational institutions in the Puerto Ayora sector, in the city of Santa Cruz, during the year 2021. To achieve this, a non-experimental methodology was adopted, employing a quantitative approach with a cross-sectional design. Various measurement and assessment instruments were applied, including an Ad-hoc sociodemographic and occupational questionnaire, the Maslach Burnout Inventory-General Survey (MBI-GS), the techno-stress scale, the DASS-21, and the BRIEF-COPE/28. The results indicate that the teachers do not exhibit burnout syndrome, have stable mental health, report low levels of techno-stress, and use coping strategies focused on problem-solving. |
Description: | Resumen: Las condiciones de salud y el estado emocional de los docentes han cobrado relevancia dentro de la agenda política educativa, ya que influyen directamente en su desempeño y bienestar. Diversos estudios han evidenciado que los maestros experimentan altos niveles de estrés, de angustia y también dificultades para concentrarse, lo que impacta tanto en su labor pedagógica como en su calidad de vida. En este contexto, la presente investigación tiene como objetivo identificar los factores asociados al estrés en los docentes de dos unidades educativas del sector Puerto Ayora, en la ciudad de Santa Cruz, durante el año 2021. Para ello, se adoptó una metodología de tipo no experimental, con un enfoque tipo cuantitativo y un diseño transversal. Se aplicaron diversos instrumentos de medición o evaluación, entre ellos un cuestionario sociodemográfico laboral Ad-hoc, el Maslach Burnout Inventory-General Survey (MBI-GS), la escala de tecnoestrés, el DASS-21 y el BRIEF-COPE/28. Los resultados reflejan que los docentes no presentan síndrome de burnout, poseen una salud mental estable, registran bajos niveles de tecnoestrés y utilizan estrategias de afrontamiento enfocadas en la resolución de problemas. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146847.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Psicología |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.