Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/72004
Title: | Prevalencia de la salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes de Quevedo durante el año 2024 |
Authors: | Ramón Herrera, Ángel Ricardo Suárez Coba, Génesis Dayana |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Suárez Coba, G. D. Ramón Herrera, Á. R. (2025) Prevalencia de la salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes de Quevedo durante el año 2024 [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/72004 |
Abstract: | Abstract: Teacher well-being depends on factors such as mental health, psychological capital, and job satisfaction, which can be influenced by personal and work-related challenges. The general objective of this study was to investigate the prevalence of mental health, psychological capital, and job satisfaction among teachers in Quevedo during the year 2024. Using a quantitative, non-experimental, and cross-sectional design, 54 teachers were evaluated through four instruments: an Ad hoc sociodemographic questionnaire, the DASS-21 scale for depression, anxiety, and stress, the PCQ-24 questionnaire for psychological capital, and a job satisfaction scale. The results showed that 22.22% of teachers exhibited symptoms of stress, 38.89% anxiety, and 16.66% depression, ranging from mild to severe levels. Psychological capital and job satisfaction reflected high levels. It is concluded that while symptoms related to mental health variables are present, the majority of teachers possess strong psychological capital and are satisfied with their jobs. |
Description: | Resumen: El bienestar docente depende de factores como la salud mental, el capital psicológico y la satisfacción laboral, los cuales pueden verse afectados por desafíos personales y laborales. El objetivo general del estudio fue investigar la prevalencia de la salud mental, el capital psicológico y la satisfacción laboral en docentes de Quevedo durante el año 2024. Con un enfoque cuantitativo, diseño no experimental y transversal, se evaluó a 54 docentes mediante cuatro instrumentos, el cuestionario sociodemográfico Ad hoc, la escala DASS-21 para depresión, ansiedad y estrés, el cuestionario para capital psicológico PCQ-24 y una escala de satisfacción laboral. Los resultados mostraron que el 22.22.% de docentes presentó sintomatología de estrés, el 38.89% ansiedad y el 16.66% depresión, en niveles que van desde leves a severos. El capital psicológico y la satisfacción laboral reflejaron niveles altos. Se concluye que existe sintomatología de las variables de la salud mental, sin embargo, los docentes en su mayoría poseen un buen capital psicólogo y se encuentran satisfechos laboralmente. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146001.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Psicología |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.