Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/72008
Title: Systematization of pedagogical experiences in the EFL teaching training program
Authors: Macas Castillo, Daniela Mishelle
Aguilar Orosco, Jemny Lucia
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Aguilar Orosco, J. L. Macas Castillo, D. M. (2025) Systematization of pedagogical experiences in the EFL teaching training program [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/72008
Abstract: Abstract: The present study entitled: Systematization of Pedagogical Experiences in the EFL Teaching Training Program aims to reflect and analyze the positive and negative pedagogical aspects of pre-professional practices as an EFL teacher. This work systematizes the practices performed as an observer and main teacher. The observer practices were conducted in two public institutions in Loja with sixth, seventh, and eighth-grade students. Also, three EFL teachers of basic education and bachillerato participated. Moreover, the main teacher's practices were performed in another urban institution. In basic education, students in eighth, ninth, and tenth grades of basic education were taught, while in bachillerato, students from the first, second, and third years were taught. The methodology used was qualitative, with narrative reflection and observation sheets as instruments. In total, three basic education classes and three bachillerato classes as an observer and main teacher were systematized and focused on the following aspects: planning, linguistic aspect, learning management, and methodology. The results showed that reflection on practices is extremely useful for identifying educational needs, improving teaching strategies and engaging with the educational reality of the country.
Description: Resumen: El presente estudio: Sistematización de experiencias pedagógicas en el programa de formación docente de inglés tiene como objetivo reflexionar y analizar los aspectos pedagógicos positivos y negativos de las prácticas preprofesionales como docente. Se sistematizaron las prácticas realizadas como observador y docente principal. Las observaciones se realizaron en dos instituciones públicas de Loja con estudiantes de sexto, séptimo y octavo grado. También participaron tres docentes de educación básica y bachillerato. Las prácticas del docente principal se realizaron en otra institución urbana. En educación básica se enseñó a estudiantes de octavo, noveno y décimo grado, mientras que en bachillerato se instruyó a estudiantes de primero, segundo y tercer año. La metodología fue cualitativa con instrumentos como la reflexión narrativa y fichas de observación. En total, se sistematizaron tres clases de educación básica y tres clases de bachillerato como observador y docente principal, enfocadas en los siguientes aspectos: planificación, aspecto lingüístico, gestión del aprendizaje y metodología. Los resultados mostraron que la reflexión de prácticas son útiles para identificar necesidades educativas, mejorar las estrategias de enseñanza y relacionarse con la realidad educativa del país.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=145623.TITN.
Appears in Collections:Ciencias de la Educación Mención Inglés



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.