Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/73094
Title: | Nivel de empatía de los estudiantes de medicina de la UTPL en el periodo abril-agosto 2023 |
Authors: | Sarango Faican, Angelita Elizabeth Tapia Rea, María Esthefany |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Tapia Rea, M. E. Sarango Faican, A. E. (2025) Nivel de empatía de los estudiantes de medicina de la UTPL en el periodo abril-agosto 2023 [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/73094 |
Abstract: | Abstract:The objective of this study was to determine empathy levels and their relationship with sociodemographic and academic factors in medical students at UTPL from April to August 2023. A correlational study was conducted that included 139 students enrolled in the first and second cycles, as well as rotating medical interns. A questionnaire addressing sociodemographic and academic variables was administered, along with the Jefferson Medical Empathy Scale (version S), translated into Spanish. The statistical tests used were Pearson's ANOVA, Chi-square test, and Student's t test. The results revealed that students have a high level of medical empathy, but there was a lack of statistical significance between academic cycle and empathy (p=0.363). Furthermore, a significant relationship was found between having failed the same subject more than once and specific dimensions of empathy. This study showed that there is no relationship between academic year and the level of medical empathy. |
Description: | Resumen: El objetivo de este estudio fue determinar los niveles de empatía y su relación con factores sociodemográficos y académicos en estudiantes de medicina de la UTPL durante el periodo de abril a agosto de 2023. Se llevó a cabo un estudio correlacional que incluyó a 139 estudiantes matriculados en primer y segundo ciclo, así como internos rotativos de medicina. Se aplicó un cuestionario abordando variables sociodemográficas y académicas, junto con la Escala de Empatía Médica de Jefferson en su versión S, traducida al español. Las pruebas estadísticas usadas fueron Pearson, ANOVA, Chi2 y T Student. Los resultados revelaron que los estudiantes poseen un nivel alto de empatía médica y una falta de relevancia estadística entre el ciclo académico y la empatía (p=0.363). Además, se encontró una relación significativa entre haber reprobado la misma asignatura más de una vez y dimensiones específicas de empatía. Este estudio evidenció que no existe una relación entre el ciclo académico y el nivel de empatía médica. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=145751.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Medicina |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.