Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/73263
Title: La relación familia y escuela en el rendimiento académico de los estudiantes del sexto grado de EGB de la Unidad Educativa Angustia Aragundi
Authors: Loyola Román, Zoila Isabel
Muñoz Rodríguez, Meybi Fabiola
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Muñoz Rodríguez, M. F. Loyola Román, Z. I. (2025) La relación familia y escuela en el rendimiento académico de los estudiantes del sexto grado de EGB de la Unidad Educativa Angustia Aragundi [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/73263
Abstract: Abstract: The objective of this research was to develop a pedagogical proposal that strengthens the relationship between family and school through academic performance in sixth grade students of the Angustia Aragundi Educational Unit, period 2024-2025. The link between family and school will improve academic performance in students; since it will help to have a better relationship and adequate academic achievement. We worked on a sample of 40 parents of Basic General Education and 12 teachers. Of the educational unit "Angustia Aragundi", it is worth mentioning that for the development of the theoretical framework, we proceeded to define and show the importance of the family-school relationship in the academic performance of the students, the study methodology was based on the qualitative method and the interpretation of the data obtained, the statistical method and the survey as a technique to investigate the relationship between the family and the school, the research that was carried out on parents and teachers in the educational institution, its adequate organization and selection, the degree of impact on the recognition of the importance and gravitation in educational work. The results indicate a strong positive correlation between the level of family and school relationship, in addition, the application of strategies to strengthen academic performance in high school students. It is concluded that a student with motivation and consolidated habits and parental support will have an appropriate educational level.
Description: Resumen: El objetivo de esta investigación fue desarrollar una propuesta pedagógica que fortalezca la relación familia-escuela a través del rendimiento académico en estudiantes de sexto grado de la Unidad Educativa Angustia Aragundi , período 2024-2025. El vínculo entre familia y escuela mejorará el rendimiento académico de los estudiantes, ya que ayudará a tener una mejor relación y un adecuado rendimiento académico. Se trabajó con una muestra de 40 padres de familia de Educación General Básica y 12 docentes. De la unidad educativa Angustia Aragundi , cabe mencionar que para el desarrollo del marco teórico se procedió a definir y mostrar la importancia de la relación familia-escuela en el rendimiento académico de los estudiantes. La metodología de estudio se basó en el método cualitativo y la interpretación de los datos obtenidos, el método estadístico y la encuesta como técnica para investigar la relación entre la familia y la escuela, la investigación que se realizó a padres y docentes en la institución educativa, su adecuada organización y selección, el grado de incidencia en el reconocimiento de la importancia. y gravitación en el trabajo educativo. Los resultados indican una fuerte correlación positiva entre el nivel de relación familiar y escolar, además de la aplicación de estrategias para fortalecer el rendimiento académico en estudiantes de secundaria. Se concluye que un estudiante con motivación y hábitos consolidados y apoyo de sus padres tendrá un nivel educativo adecuado.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146219.TITN.
Appears in Collections:Maestría en Educación: Mención Orientación Educativa



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.