Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/73464
Title: Diseño de estrategias de mejora de la Cultura Organizacional en la empresa FDV-H, basado en el Modelo OCA, año 2025
Authors: Torres Pereira, Gerardo Vicente
Alcivar Aguilar, Raquel Elizabeth
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Alcivar Aguilar, R. E. Torres Pereira, G. V. (2025) Diseño de estrategias de mejora de la Cultura Organizacional en la empresa FDV-H, basado en el Modelo OCA, año 2025 [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/73464
Abstract: Abstract: The objective of this research was to design strategies to strengthen the organizational culture at FDV-H, using the OCA Model, year 2025, as a basis. A mixed methodological approach with a descriptive design was applied, integrating qualitative and quantitative techniques. This allowed for obtaining real-world data through surveys administered to the organization's 24 employees and an interview with the company's manager. The results showed that FDV-H's current organizational culture is oriented toward a market-based culture, characterized by competitiveness, goal achievement, and operational efficiency. Given this, strategies were proposed focused on strengthening transformational leadership, promoting innovation, and developing an environment of organizational trust, stability, and employee well-being. These actions seek to balance a results-oriented approach with a more participatory and adaptable work environment aligned with the company's strategic objectives.
Description: Resumen:La presente investigación tuvo como objetivo diseñar estrategias para fortalecer la cultura organizacional en la empresa FDV-H, utilizando como base el Modelo OCA, año 2025. Se aplicó un enfoque metodológico mixto con diseño descriptivo, integrando técnicas cualitativas y cuantitativas que permitieron obtener datos reales mediante encuestas aplicadas a los 24 colaboradores de la organización y entrevista al gerente de la empresa. Los resultados evidenciaron que la cultura organizacional actual de FDV-H se orienta hacia una cultura de mercado, caracterizada por la competitividad, el logro de metas y la eficiencia operativa. Ante ello, se propusieron estrategias centradas en el fortalecimiento del liderazgo transformacional, la promoción de la innovación y el desarrollo de un entorno de confianza organizacional, estabilidad y bienestar laboral. Estas acciones buscan equilibrar la orientación a resultados con un entorno laboral más participativo, adaptables y alineados con los objetivos estratégicos de la empresa.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=147088.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Administración de Empresas



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.