Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/73568| Title: | Análisis documental de los factores socioeconómicos y contextuales asociados al bajo rendimiento académico de estudiantes universitarios |
| Authors: | Loaiza Peña, Andrea Patricia Manchay Viñan, Ladia Priscila |
| Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
| Issue Date: | 2025 |
| Citation: | Manchay Viñan, L. P. Loaiza Peña, A. P. (2025) Análisis documental de los factores socioeconómicos y contextuales asociados al bajo rendimiento académico de estudiantes universitarios [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/73568 |
| Abstract: | Abstract: Academic performance measures, in qualitative and quantitative terms, students' achievements in knowledge, skills, and attitudes; however, there are factors that limit these results. Therefore, this research aims to identify, based on the scientific literature, the main socioeconomic and contextual factors associated with the poor academic performance of university students. The study had a qualitative approach, given the use of qualitative methods and techniques for the collection, organization, analysis, and interpretation of information. Literature review, analytical-synthetic, and inductive-deductive methods were employed. In addition, student record keeping was used as a research technique and mixed student records as instruments. The main results showed that two socioeconomic factors: family socioeconomic status and employment status, and four contextual factors: academic relevance, infrastructure, professors, and teaching, are related to the poor academic performance of university students. Thus, it was concluded that academic performance in higher education is affected by various socioeconomic and contextual factors, the latter associated with the academic, pedagogical, and infrastructure offerings of higher education institutions. |
| Description: | Resumen:El rendimiento académico mide en términos cualitativos y cuantitativos los logros alcanzados por los estudiantes en conocimientos, habilidades y actitudes; sin embargo, existen factores que delimitan estos resultados. Por consiguiente, la investigación pretende identificar, a partir de la literatura científica, los principales factores socioeconómicos y contextuales que se asocian con el bajo rendimiento académico de los estudiantes universitarios. El estudio tuvo un enfoque cualitativo, dada la utilización de métodos y técnicas cualitativas para la recolección, organización, análisis e interpretación de la información; se emplearon los métodos de revisión bibliográfica, el analítico-sintético y el inductivo-deductivo, además, se utilizó el fichaje como técnica de investigación y las fichas mixtas como instrumentos. Los principales resultados evidenciaron que existen dos factores socioeconómicos: nivel socioeconómico familiar y situación laboral y cuatro factores contextuales: la pertinencia académica, infraestructura, profesores y docencia, relacionados al bajo rendimiento académico de los estudiantes universitarios. Así, se concluyó que el rendimiento académico en educación superior se ve afectado por diferentes factores socioeconómicos y contextuales, estos últimos asociados a la oferta académica, pedagógica y de infraestructura de las instituciones de educación superior. |
| URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=147174.TITN. |
| Appears in Collections: | Titulación de Economía |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
