Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/jspui/handle/123456789/11153
Title: Modelo de gestión por procesos para el área académica en la Escuela de Administración de Empresas y Marketing de la Universidad Politécnica Estatal del Carchi, año 2014
Authors: López Cadena, Julio Iván
metadata.dc.contributor.advisor: Yépez Crow, Hugo Santiago
Keywords: Gestión empresarial
Gestión por procesos
Planificación estratégica
Magíster en gestión empresarial - Tesis y disertaciones académicas
metadata.dc.date.available: 2014-12-18
Issue Date: 2014
Citation: López Cadena, Julio Iván. (2014). Modelo de gestión por procesos para el área académica en la Escuela de Administración de Empresas y Marketing de la Universidad Politécnica Estatal del Carchi, año 2014. (Trabajo de titulación de Magister en Gestión Empresarial). UTPL. Tulcán. 68 pp.
Description: The Ecuadorian education system is undergoing significant structural changes that are enabling the authorities of the universities to change their management approach, from a traditional ad-ministration, bureaucratic, go to a results-based management and process-focused, all seeks to look at continuous improvement and ensure quality of education over time. The system approach to process management raised at school administered-ing business and marketing is based on the model of Excellence Quality Malcolm Baldrige, and Iso 9001: 2008 for the implementation of the management system quality. The field study raised in the university community identified the need to have a system of pro-cess management in the school of business administration and marketing, which contribute to the continuous improvement and organizational development, and thus ensure the survival of the institution over time. The proposed process management system in school business administration and marketing was found divided into five major components: 1.A process map which was the starting point to organize the processes by management, operating and support types . 2. Processes tab where all the information needed to further substantiate the manual process was compiled. 3 The de-tails of the processes included: objective, scope, responsible, detail and document each of the academic management procedures in the school of business administration and marketing. 4 Each procedure was based process with a flowchart. 5 And finally allowed process indicators that measure the efficiency and procedures regarding compliance with RBM run.
El enfoque del sistema de gestión por procesos planteado en la Escuela de Administración de Empresas y Marketing se fundamentó en el modelo de la Excelencia de la calidad Malcom Bal-drige, y las normas Iso 9001:2008 para la implementación del sistema de gestión por procesos en el área académica en la Escuela de Administración de Empresas y Marketing. El estudio de campo levantado con la comunidad universitaria de la Escuela de Administración de Empresas y Marketing, determinó que es necesario contar con un sistema de gestión por procesos en la organización, que contribuya al mejoramiento continuo y el desarrollo organiza-cional, así de esta manera asegurar la supervivencia de la institución a través del tiempo. La propuesta del sistema de gestión por proceso en la Escuela de Administración de Empresas y Marketing se encontró estructurada en cinco componentes principales: 1.Un mapa de proce-sos. 2. Una ficha de procesos 3. El detalle de los procesos. 4. flujograma de procesos. 5. Y fi-nalmente indicadores de procesos.
metadata.dc.identifier.other: 1153773
URI: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/11153
metadata.dc.rights: openAccess
metadata.dc.language: spa
metadata.dc.type: masterThesis
Appears in Collections:Magíster en Gestión Empresarial

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Lopez_Cadena_Julio_Ivan.pdfTrabajo de fin de titulación PDF2.92 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Admin Tools