Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/jspui/handle/20.500.11962/20970
Title: Gestión del proceso de enseñanza-aprendizaje en la Educación Básica de la “Unidad Educativa Santa María de la Esperanza”, del cantón Chordeleg, provincia de Azuay, Ecuador
Authors: Barros Vázquez, Mery Silvana
metadata.dc.contributor.advisor: Gómez Labrada, Aida Rosa
Keywords: Educación - Gualaceo (Azuay, Ecuador)
Enseñanza - Aprendizaje
Enseñanza - Aprendizaje - Proceso
Desempeño docente
Licenciado en ciencias de la educación mención educación básica - Tesis y disertaciones académicas
metadata.dc.date.available: 2017-10-05T22:33:08Z
Issue Date: 2017
Citation: Barros Vázquez, Mery Silvana. (2017). Gestión del proceso de enseñanza-aprendizaje en la Educación Básica de la “Unidad Educativa Santa María de la Esperanza”, del cantón Chordeleg, provincia de Azuay, Ecuador. (Trabajo de titulación de Magíster en Pedagogía). UTPL, Gualaceo
Abstract: The research related to the management of learning in the Basic Education teachers of the Santa María de la Esperanza Educational Unit in Chordeleg canton, province of Azuay, Ecuador, has the objective of evaluating the performance of educators in the field of Teachinglearning process, based on the diagnosis of the current conditions of the planning of this process. Descriptive and socio-educational research allowed explaining and characterizing the reality of pedagogical practice and teaching learning. For the collection of information were used as techniques; The survey, observation and documentary review, through the analysis of the results allowed to propose two strategies of intervention to enhance the learning in the teachers. It is concluded that the teachers evaluated have a satisfactory level in the management of the teaching-learning process, since strategies and didactic skills are frequently used in favor of the students' academic requirements. Therefore it is recommended that both managers and educators should be aware that teaching and learning is not a fixed but changing, dynamic theme that provokes renewal to demonstrate better academic results that consolidate a quality education system
Description: La investigación relacionada con la gestión del aprendizaje en los docentes de Educación Básica de la Unidad Educativa Santa María de la Esperanza del cantón Chordeleg, provincia de Azuay, Ecuador, tiene el objetivo de evaluar el desempeño de los educadores en el ámbito de la gestión del proceso de enseñanza-aprendizaje, sobre la base del diagnóstico de las condiciones actuales de la planificación de este proceso. La investigación de tipo descriptiva y socioeducativa permitió explicar y caracterizar la realidad de la práctica pedagógica y aprendizaje docente. Para la recopilación de la información se emplearon como técnicas; la encuesta, observación y la revisión documental, a través del análisis de los resultados se permitió plantear la estrategia de intervención para potenciar el aprendizaje en los maestros. Se concluye que los maestros evaluados tienen un nivel satisfactorio en cuanto a la gestión del proceso de enseñanza -aprendizaje. Por lo que se recomienda que tanto directivos, como educadores, se concienticen que la enseñanza- aprendizaje no es un tema fijo sino cambiante, dinámico que suscita de renovación para evidenciar mejores resultados académicos que consoliden un sistema educativo de calidad.
metadata.dc.identifier.other: 1272086
URI: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/20970
metadata.dc.type: masterThesis
Appears in Collections:Licenciado en Ciencias de la Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Barros Vázquez, Mery Silvana.pdf1.59 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.