Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/22926
Title: The use of cooperative learning as a strategy to improve EFL students´ speaking skills
Authors: Macias Silva, Evelyn Carolina
metadata.dc.contributor.advisor: Morocho Cuenca, Elsa Liria
Keywords: Inglés – Expresión oral – Estudiantes
Lenguas y lenguaje – Enseñanza – Aprendizaje
Magíster en pedagogía de la enseñanza de inglés como lengua extranjera - Tesis y disertaciones académicas
metadata.dc.date.available: 2018-10-10T20:40:06Z
Issue Date: 2018
Citation: Macias Silva, Evelyn Carolina. (2018). The use of cooperative learning as a strategy to improve EFL students´ speaking skills. (Trabajo de Titulación de Magíster en Pedagogía de la Enseñanza de Inglés como Lengua Extranjera). UTPL, Riobamba
Abstract: The present research “The Use of Cooperative Learning as a Strategy to Improve EFL Students’ Speaking Skills”, was developed to determine the impact of the application of three Cooperative Learning strategies to improve students’ speaking skills in three components: pronunciation, fluency, and accuracy. The mixed method was used to analyze the information qualitatively and quantitatively. It was carried out at a public university in Riobamba city. Participants were students of level four. The research instruments included a pre-test and a post-test, which provided quantitative data. Additionally, a survey was given to students at the end of the implementation to get their perception about the strategies applied during an eight-week treatment, which provided qualitative data. As a general conclusion, the results of the investigation demonstrate that the application of Cooperative Learning strategies improve students’ oral performance and show their positive perceptions of the strategies. They also consider that these strategies facilitated the generation of ideas in group work and optimizing time.
Description: La presente investigación denominada "El uso del aprendizaje cooperativo como estrategia para mejorar las habilidades de habla de los estudiantes de inglés como lengua extrajera" se desarrolló para determinar el impacto de la aplicación de tres estrategias de aprendizaje cooperativo para mejorar las habilidades del habla de los estudiantes en tres componentes: pronunciación, fluidez y precisión. El método mixto fue utilizado para analizar la información cualitativa y cuantitativamente. Esta investigación se llevó a cabo en una universidad pública en la ciudad de Riobamba. Estudiantes de cuarto nivel constituyeron la muestra. Los instrumentos de investigación incluyeron una prueba previa y una prueba posterior, las cuales proporcionaron datos cuantitativos. Además, se proporcionó una encuesta a los estudiantes al final de la implementación de las estrategias para conocer la percepción de las mismas, las cuales fueron aplicadas en un periodo de 8 semanas, y proporcionaron datos cualitativos. Como conclusión general, los resultados indican que la aplicación de estrategias de Aprendizaje Cooperativo mejora el desempeño oral de los estudiantes y les muestra percepciones positivas sobre las estrategias. También consideran que estas estrategias facilitaron la generación de ideas en trabajo grupales y hubo una optimización del tiempo.
metadata.dc.identifier.other: 1283995
URI: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/22926
metadata.dc.type: masterThesis
Appears in Collections:Maestría en Enseñanza del Inglés como Lengua Extranjera

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Macías Silva, Evelyn Carolina.pdf1.06 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



Los recursos publicados en el RiUTPL se distribuyen bajo la licencia: CreativeCommons