Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/17631
Title: Los ecuatorianismos como elementos de la identidad cultural y social en el ámbito educativo
Authors: Espinosa Ramírez, Susana María Soledad
Herrera Herrera, Diana Mireya
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2017
Citation: Herrera Herrera, D. M. Espinosa Ramírez, S. M. S. (2017) Los ecuatorianismos como elementos de la identidad cultural y social en el ámbito educativo [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/17631
Abstract: Abstract: This research, directed to the study of ecuadorian words as elements of cultural and social identity in the country, analyzes the use, significance, frequency and validity of fifty words in relation to that national identity and representativeness. The research presented is appropriate to the study that terms as part of its cultural plurality, in order to reveal if the words used in the course of communication are typical of this people and if they are part of cultural identity, it is say of their customs and chores that characterize them and in a way differentiate them. One issue that has been unveiled is the meaning that these people give to proposed terms, most of which coincide with that given by the Spanish Language Academy (DRAE) dictionary. Ten people were surveyed, half of whom are professionals with an academic degree and the other half are non-professionals. All of them in the age range between 18 and 67 years.
Description: Resumen: Este trabajo está dirigido al estudio de los ecuatorianismos como elementos de la identidad cultural y social en el país, analiza el uso, significación, frecuencia y vigencia de cincuenta vocablos. La investigación se ajusta al estudio de los ecuatorianismos como parte de la pluralidad cultural de este pueblo, para ver si las palabras que se utilizan son propias y si forman parte de la identidad cultural, es decir de sus costumbres y quehaceres que los caracterizan y en cierto modo los diferencian. Una cuestión que ha sido develada es el significado que estas personas le dan a los términos propuestos, de los cuales la mayoría coinciden con el otorgado por el diccionario de la Academia de la Lengua Española (DRAE). En este proceso mixto, cualitativo y cuantitativo, la muestra, la recolección y el análisis son fases que se realizaron prácticamente de manera simultánea. Se encuestó a 10 personas, de las cuales la mitad son profesionales con título académico y la otra mitad no profesionales. Todos ellos en el rango de edad comprendido entre los 18 y 67 años.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=100266.TITN.
Appears in Collections:Licenciado en Ciencias de la Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Herrera_Herrera_Diana_Mireya.pdf1.77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.