Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/30566
Title: La metodología Flipped Classroom y su relación con el aprendizaje significativo en estudiantes de bachillerato
Authors: Enciso Quispe, Liliana Elvira
Torres Portugal, Carla Ruth
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2022
Citation: Torres Portugal, C. R. Enciso Quispe, L. E. (2022) La metodología Flipped Classroom y su relación con el aprendizaje significativo en estudiantes de bachillerato [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/30566
Abstract: Abstract:As technology advances, educators are looking for a better way to teach, through active methodologies that promote meaningful learning. This research shows the most used active methodologies, among them Flipped Classroom, for which we analyze its benefits, relationship with other methodologies, stages of application in the teaching-learning process, tools and resources to achieve significant learning in high school students in the subject of Mathematics. Many tools were found for each stage of the implementation of this methodology, from the development of videos, dynamic presentations, interactive online activities, evaluations, contests, among others. The resources with the best results for this methodology are the videos made by the teacher, as they greatly benefit the learning of students, for this reason it is proposed how to make video lessons step by step, so that teachers can implement the Flipped Classroom methodology in the best way and students get to enjoy learning, reviewing the material at their own pace and ensure that the teacher has the role of guide and counselor to achieve a quality education and warmth.
Description: Resumen:A medida que avanza la tecnología, los educadores buscan una mejor forma de enseñar, mediante metodologías activas, que promuevan un aprendizaje significativo. Esta investigación muestra las metodologías activas más utilizadas, entre ellas Flipped Classroom, para la cual analizamos sus beneficios, relación con otras metodologías, etapas de aplicación en el proceso de enseñanza-aprendizaje, las herramientas y recursos para conseguir un aprendizaje significativo en estudiantes de Bachillerato en la asignatura de Matemáticas. Se encontró diversas herramientas para cada etapa de la implementación de esta metodología, desde la elaboración de videos, presentaciones dinámicas, actividades interactivas en línea, evaluaciones, concursos, entre otras. Siendo los recursos con mejores resultados para esta metodología, los videos realizados por el docente, ya que benefician significativamente el aprendizaje de los estudiantes, por tal motivo se propone la forma de realizar video lecciones paso a paso, para que los docentes puedan implementar la metodología Flipped Classroom y los estudiantes consigan disfrutar del aprendizaje, revisando el material a su ritmo y lograr que el docente tenga el rol de guía y orientador para lograr una educación de calidad y calidez.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=129713.TITN.
Appears in Collections:Maestría en Educación mención Gestión del Aprendizaje Mediado por TIC



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.