Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/30569
Title: El cómic como recurso didáctico en la enseñanza de la literatura
Authors: Rodríguez Fernández, Amelia Isadora
Pérez Morejón, Christian Eduardo
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2022
Citation: Pérez Morejón, C. E. Rodríguez Fernández, A. I. (2022) El cómic como recurso didáctico en la enseñanza de la literatura [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/30569
Abstract: Abstract: The comic is a reading material which has evolved over time, its graphic and textual elements allow stories to be bold in a more striking way than common textbooks, for that reason it is an important didactic resource in the current educational scenery. The advantages and disadvantages of using it in the classroom were raised and it was determined that it is an instrument that needs to be exploited in several countries, especially in Latin America. When analyzing its composition, it isstablished that the comic proposes a different reading, therefore, applied in the teaching of Literature, the previous knowledge that student will need to figure out the stories will be solved with the application of the correct methodologies that will give as a result the development of greater critical attitudes, these methodologies are classified as interpretative and creative, with them, the students will be able to create high quality products. Finally, I conclude that the difference between the textual works with their graphic counterparts lies in the decrease in explanations by the author and the increase of attractive situations for the reader.
Description: Resumen: El cómic es un material de lectura que fue evolucionando con el tiempo, sus elementos gráficos y textuales permiten contar historias de manera más llamativaque los libros de texto comunes, por este motivo es un recurso didáctico importante en el panorama educativo actual.Se plantearon las ventajas y desventajas de utilizarlo dentro del aula y se determinóquees un instrumento que necesita ser explotado en varios países,sobre todo en Latinoamérica.Alanalizarsucomposición, se establece que el cómicplantea una lectura diferente, por tanto, aplicado enla enseñanza de la Literatura,los conocimientos previos que necesitará el alumno para interpretar las historiasserán solventados con la aplicación de las metodologías correctasquedarán como resultado el desarrollo de mayores aptitudes críticas , estas metodologías son clasificadas como interpretativas y creativas, con ellas los alumnos podrán crear productos de buena calidad. Al finalizar,se concluye que la diferencia entre las obras textuales con sus homólogas gráficas radica en la disminución de las explicaciones por parte del autor, yen el incremento de situaciones atrayentes para el lector.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=129716.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.