Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/30570
Title: | Principios del constructivismo en la propuesta pedagógica institucional de la Escuela de Educación General Básica José de la Vega |
Authors: | Segarra Morales, Andrea Katalina Lozado Cárdenas, Jessica Lissett |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | Lozado Cárdenas, J. L. Segarra Morales, A. K. (2022) Principios del constructivismo en la propuesta pedagógica institucional de la Escuela de Educación General Básica José de la Vega [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/30570 |
Abstract: | Abstract: Social Constructivism is a pedagogical current that offers the necessary tools to the student so that they are able to build their own knowledge, through the implementation of various principles related to the construction of meanings, prior knowledge, interaction, authentic performances and direct experience with the purpose of facilitating autonomy to students when creating new learning. In this paper we seek to explain the contribution of Social Constructivism to student learning as the basis of the Institutional Pedagogical Proposal, since this document operates as a guide for educational institutions in Ecuador, based on this, logical thinking can be successfully developed that allows efficient and critical processes in students to be achieved. An analysis of the institutional situation in the "José de la Vega" School of Basic Education is carried out, through the review of contents in the PPI institutional documents and the existing relationship with the Principles of Social Constructivism through a relationship matrix that evidences the theoretical support for its application in the educational processes of the Educational Institution. |
Description: | Resumen: El Constructivismo Social es una corriente pedagógica que ofrece las herramientas necesarias al alumno para que sea capaz de construir su propio conocimiento, por medio de la implementación de diversos principios relacionados a la construcción de significados, conocimientos previos, interacción, desempeños auténticos y experiencia directa con el propósito de facilitar autonomía a los alumnos al momento de crear aprendizajes nuevos, En el presente trabajo se busca explicar el aporte del Constructivismo Social al aprendizaje de los estudiantes como fundamento de la Propuesta Pedagógica Institucional, ya que este documento opera como orientador de las instituciones educativas del Ecuador, en base a ello se puede desarrollar con éxito el pensamiento lógico que permite lograr procesos eficientes y críticos en los estudiantes. Se realiza un análisis de la situación institucional en la Escuela de Educación Básica José de la Vega , a través de la revisión de contenidos en los documentos institucionales PPI y la relación existente con los Principios del Constructivismo Social mediante una matriz de relación que evidencia el soporte teórico para su aplicación en los procesos educativos de la Institución Educativa. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=129718.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.