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Title: Caso clínico cuidadora migrante de persona con TDAH
Authors: Bustamante Granda, Byron Fernando
Narváez Franco, Pablo Andrés
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2022
Citation: Narváez Franco, P. A. Bustamante Granda, B. F. (2022) Caso clínico cuidadora migrante de persona con TDAH [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/31318
Abstract: Abstract: The case is described of a 37-year-old migrant woman with Adjustment Disorder with predominance of alterations of other emotions who takes care of a child with ADHD. The patient refers that in the last months she feels desperate and needs help for so many problems. The patient was evaluated by means of: clinical interview, observation and psychological reagents to quantify the variables of: stress, coping styles and personality traits. Intervention was carried out in 12 sessions with an integrative model that included techniques of: Gestalt, cognitive behavioral therapy, acceptance and commitment therapy, brief solution-focused therapy, emotion-focused therapy and rational emotive behavioral therapy. In addition, there was 1 follow-up session after one month. After the intervention, there was evidence of a decrease in stress, risk of illness and caregiver overload. On the other hand, she improved her communication skills, coping strategies, problem-solving skills, emotional self-regulation and prioritization of life goals. She resolved unresolved conflicts from her past, made more adaptive decisions, restructured irrational beliefs and pessimistic thoughts.
Description: Resumen: Se describe el caso de una mujer migrante de 37 años con Trastorno de adaptación con predominio de alteraciones de otras emociones que cuida de un niño con TDAH. La paciente refiere que en los últimos meses se siente desesperada y necesita ayuda para tantos problemas. Se evaluó mediante: entrevista clínica, observación y reactivos psicológicos para cuantificar las variables de: estrés, estilos de afrontamiento y rasgos de personalidad. Se intervino en 12 sesiones con un modelo integrativo que incluyó técnicas de: Gestalt, terapia cognitivo conductual, terapia de aceptación y compromiso, terapia breve centrada en soluciones, terapia focalizada en emociones y terapia racional emotivo conductual. Además, existió 1 sesión de seguimiento luego de un mes. Posterior a la intervención se evidenció una disminución del estrés, riesgo de enfermar y la sobrecarga del cuidador. Por otro lado, mejoró sus habilidades de comunicación, estrategias de afrontamiento, capacidad para resolver problemas, autorregulación emocional y priorización de metas de vida. Solucionó conflictos no resueltos de su pasado, tomó decisiones más adaptativas, reestructuró creencias irracionales y pensamientos pesimistas.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=130796.TITN.
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