Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/31401
Title: Principios del constructivismo social en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Unidad Educativa Particular Hermano Miguel
Authors: Brizuela Camacho, Sor Natalia
Almachi Loma, Wladimir Alex
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2022
Citation: Almachi Loma, W. A. Brizuela Camacho, S. N. (2022) Principios del constructivismo social en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Unidad Educativa Particular Hermano Miguel [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/31401
Abstract: Abstract: The present work refers to the Principles of Constructivism in the Institutional pedagogical proposal of the Private Educational Unit "Hermano Miguel", located in the province of Cotopaxi. The objective of this study is to explain the contribution of constructivism to student learning as the basis of the Institutional Pedagogical Proposal. The research is qualitative and the data collection was done through the documentary review method, which serves to support and analyze pedagogical theory as the core of educational sciences. Additionally, in order to identify the pedagogical principles and their relationship with teaching practice, the content analysis technique was used to relate the pedagogical approaches established by the institution with the principles of constructivism. The findings showed that the construction of learning is based on the restructuring of prior knowledge and its construction is carried out through the student's experience, allowing them to learn from direct experience, which indicates that the people have the ability to build their own learning.
Description: Resumen: El presente trabajo de investigación se refiere a los Principios del Constructivismo en la propuesta pedagógica Institucional de la Unidad Educativa Particular Hermano Miguel , ubicado en la provincia de Cotopaxi. El objetivo de este estudio es explicar el aporte del constructivismo al aprendizaje de estudiantes como fundamento de la Propuesta Pedagógica Institucional. La investigación realizada es de tipo cualitativo y la recopilación de la información se realizó a través del método de revisión documental, misma que sirve para fundamentar y analizar la teoría pedagógica como núcleo de las ciencias de la educación. Además, para identificar los principios pedagógicos y su relación con la práctica docente, se empleó la técnica análisis de contenido para relacionar los planteamientos pedagógicos establecidos por la institución con los principios del constructivismo. Los hallazgos mostraron que la construcción del aprendizaje se da en base a la reestructuración del conocimiento previo y la construcción del mismo se realiza a través de la experiencia del estudiante, permitiéndoles aprender a partir de la experiencia directa, lo que indica que las personas tienen la capacidad de construir su propio aprendizaje.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=130919.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.