Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/31868
Title: | Principios del Constructivismo Social que aportan al aprendizaje del estudiante en la fundamentación de la Propuesta Pedagógica Institucional de la Unidad Educativa Filadelfia |
Authors: | Pérez Bravo, Digna Dionisia Cañas Villafuerte, Magdalena Alexandra |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | Cañas Villafuerte, M. A. Pérez Bravo, D. D. (2022) Principios del Constructivismo Social que aportan al aprendizaje del estudiante en la fundamentación de la Propuesta Pedagógica Institucional de la Unidad Educativa Filadelfia [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/31868 |
Abstract: | Abstract: The new social context forces us to be equipped as a person who lives dialogical social constructivism, contributing with creative ideas that contribute to the progress of oneself and society, since knowledge is built in learning communities where the mediator teacher is the transformer transformed that breaks the paradigm of error and develops in his apprentices the love of learning. Hence the importance of explaining the contribution of Social Constructivism to student learning as the basis of the Institutional Pedagogical Proposal in the "Philadelphia" Educational Unit. This study has been carried out through the collection and analysis of the proposal, with a qualitative research design since it has inductive, humanistic, empirical, naturalistic and interpretative characteristics, whose results reflect in the Matrix of contents in a short, clear and concise way which help to verify that the Institutional Proposal does contain the five principles of Social Constructivism and therefore contributes to a holistic development of individuals. This experience has been reflecting in thirty-three years of service to the community. |
Description: | Resumen: El nuevo contexto social obliga a estar equipado como persona que vive el constructivismo social dialógico, aportando con ideas creativas que contribuyen al progreso de sí mismo y de la sociedad, ya que el saber se construye en comunidades de aprendizaje donde el docente mediador es el transformador transformado que rompe el paradigma del error y desarrolla en sus aprendices el amor a aprender. De aquí la importancia de explicar el aporte del Constructivismo Social al aprendizaje de los estudiantes como fundamento de la Propuesta Pedagógica Institucional en la Unidad Educativa Filadelfia . Este estudio se ejecuta a través de la recopilación y análisis de la propuesta, con un diseño de investigación cualitativo ya que posee características inductivas, humanistas, empíricas, naturalistas e interpretativas, cuyos resultados fueron plasmados en la Matriz de contenidos de forma corta, clara y concisa lo que ayuda a verificar que la Propuesta Institucional contiene los cinco principios del Constructivismo Social y por ello aporta a un desarrollo holístico de los individuos. Esta experiencia lo ha venido reflejando en treinta y tres años de servicio a la comunidad. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=130972.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.