Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/32335
Title: The effective English language teacher from the perspective of Ecuadorian university students
Authors: González Torres, Paúl Fernando
Narváez Cantos, Daysi Lorena 
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2022
Citation: Narváez Cantos, D. L. González Torres, P. F. (2022) The effective English language teacher from the perspective of Ecuadorian university students [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/32335
Abstract: Abstract: Studying EFL teacher effectiveness has been a constant issue in the last decade, mainly. Nevertheless, these investigations have focused on teachers and education administrators perceptions. Most of them have been conducted in countries different from Latin America. This research aims to create a profile of university students perceptions concerning the qualities of an effective EFL teacher. For doing so, a quantitative approach was used, and the Effective English Language Teacher (EELT) questionnaire by Zamani and Ahangari (2016) was applied to learners from a public university (N=324). The findings reveal that the participants value Pedagogical Knowledge as the most relevant dimension of an effective EFL university teacher above organization and communication skills, Socio-affective skills, and English Proficiency. Therefore, the three main relevant features of an effective EFL university teacher were be flexible with grading (1.70), have a good sense of humor (1.65) and avoid direct criticism of students when they make errors (1.61). Finally, some recommendations are outlined in this proposal, too.
Description: Resumen: Estudiar la eficacia docente de inglés como lengua extranjera ha sido un tema constante en la última década. Sin embargo, estas investigaciones se han centrado en las percepciones de los docentes y administradores, y en países diferentes a América Latina. Esta investigación tiene como objetivo crear un perfil de las percepciones de estudiantes universitarios sobre las cualidades de un profesor de inglés como lengua extranjera eficaz. Para ello, se utilizó un enfoque cuantitativo y se aplicó el cuestionario EELT de Zamani y Ahangari (2016) a estudiantes de una universidad pública (N=324). Los hallazgos revelan que los participantes valoran el Conocimiento Pedagógico como la dimensión más relevante de un docente efectivo de inglés por encima de las habilidades de organización y comunicación, las habilidades socioafectivas y el dominio del inglés. Por lo tanto, las tres principales características relevantes de un profesor universitario de inglés como lengua extranjera eficaz son ser flexible con las calificaciones (1,70), tener buen sentido del humor (1,65) y evitar las críticas directas a los estudiantes cuando cometen errores (1,61). Finalmente, se delinean algunas recomendaciones.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=131509.TITN.
Appears in Collections:Magister en Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros Mención Enseñanza



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.