Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/32377
Title: Principios del constructivismo social en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Unidad Educativa Curtincapac delCantón Portovelo
Authors: Brizuela Camacho, Sor Natalia
Borja Blacio, Andrea del Carmen
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2022
Citation: Borja Blacio, A. D. C. Brizuela Camacho, S. N. (2022) Principios del constructivismo social en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Unidad Educativa Curtincapac delCantón Portovelo [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/32377
Abstract: Abstract: The research work Principles of social constructivism of the pedagogical proposal of the Educational Unit "Curtincápac" carried out in the Curtincápac Parish, in the Portovelo canton, El Oro Province, has as general objective to explain what was and what was the contribution of constructivism to student learning as the basis of the Institutional Pedagogical Proposal. Using the content analysis method, it was possible to identify the constructivist principles immersed in this pedagogical proposal. It was found that not enough research was done on the principles of social constructivism and that only one author was mentioned in the pedagogical foundations of the institutional pedagogical proposal. In conclusion; the institution in its pedagogical proposal proposes strategies and methodologies in which it involves constructivism as a creator of learning, encourages and guides the practice of knowledge through experience and creativity, so that the student originates his own learning.
Description: Resumen: El trabajo de investigación Principios del constructivismo social de la propuesta pedagógica de la Unidad Educativa Curtincápac efectuado en la Parroquia Curtincápac, del cantón Portovelo, Provincia de El Oro, tiene como objetivo general explicar cuál fue y en qué consistía aporte del constructivismo al aprendizaje de los estudiantes como fundamento de la Propuesta Pedagógica Institucional. Haciendo uso del método de análisis de contenidos se pudieron identificar los principios constructivistas inmersos en dicha propuesta pedagógica, aquí se pudo constatar que no se indagó lo suficiente sobre los principios del constructivismo social y que solo se cita un autor en los fundamentos pedagógicos de la propuesta pedagógica institucional. En conclusión; la institución en su propuesta pedagogía plantea estrategias y metodologías en las que involucra al constructivismo como creador de aprendizaje, fomenta y orienta la práctica del conocimiento a través de la experiencia y la creatividad, para que el alumno origine su propio aprendizaje.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=131451.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.