Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/32894
Title: Aplicación del aprendizaje colaborativo como herramienta de enseñanza -aprendizaje de matrices en alumnos de bachillerato del Colegio Juan Montalvo .
Authors: Delgado Fernández, José Ramón
Niola Valencia, Mercy Marioly
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2022
Citation: Niola Valencia, M. M. Delgado Fernández, J. R. (2022) Aplicación del aprendizaje colaborativo como herramienta de enseñanza -aprendizaje de matrices en alumnos de bachillerato del Colegio Juan Montalvo . [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/32894
Abstract: Abstract: The present research work sought to determine how collaborative work, as a methodology for teaching mathematical matrices, could improve the academic performance of third year high school students, with the aim of helping their formative process. With a quantitative experimental study, we worked with two groups: a control group (48 students from two parallels) and an experimental group (50 students from two parallels). A questionnaire was applied that considered three blocks of questions (conceptual, identification and problem solving) and the performance of two groups, one control and the other experimental, was measured. The results analyzed with Excel and SPSS showed that the collaborative work methodology ostensibly improves student learning by almost two points, on average, highlighting the effectiveness for problem solving. In addition, the significant contribution it makes to improving classroom climate and interpersonal relations is notorious. With this, we can assure that it is imperative to give wayto agile work methods, such as collaborative work, in subjects such as Mathematics, given its complexity.
Description: Resumen: El presente trabajo de investigación buscó determinar de qué manera el trabajo colaborativo, como metodología de enseñanza de matrices matemáticas, podía mejorar el rendimiento académico en estudiantes de tercer año de bachillerato, con el ánimo de ayudar al proceso formativo de estos. Con un estudio de corte experimental, cuantitativo, se trabajó con dos grupos: uno de control (48 estudiantes de dos paralelos) y otro experimental (50 estudiantes de dos paralelos). Se aplicó un cuestionario que consideró tres bloques de preguntas (conceptuales, de identificación y de resolución de problemas)se midió el rendimiento dedos grupos, uno de control y otro experimental. Los resultados analizados con Excel y SPSS mostraron que la metodología de trabajo colaborativo mejora ostensiblemente los aprendizajes estudiantiles en casi dos puntos, en promedio, destacando la efectividad para la resolución de problemas. Además, el aporte significativo que da a la mejora del clima del aula y las relaciones interpersonales es notorio. Con esto, podemos asegurar que es imperativo dar paso a métodos de trabajo ágiles, como el trabajo en colaboración, en asignaturas como Matemáticas, dada su complejidad.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=131948.TITN.
Appears in Collections:Maestría en Educación mención Enseñanza de la Matemática



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.