Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/33340
Title: The role of peer correction and teacher feedback in the improvement of writing skills in high school students
Authors: Castillo Cuesta, Luz Mercedes
Roblez Espinoza, Diego Fabricio
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Roblez Espinoza, D. F. Castillo Cuesta, L. M. (2023) The role of peer correction and teacher feedback in the improvement of writing skills in high school students [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/33340
Abstract: Abstract: Learning how to write appropriately in a new language is a dynamic process in which feedback is a controversial variable. This study involved 30 second-year baccalaureate students from a private high school in Latacunga, Ecuador, and intends to identify how well teacher feedback and peer correction minimize morphological, syntactic, and semantic errors, including the participants' perceptions. Previous studies have suggested that feedback plays a pivotal role when improving writing skills; however, there isnot a substantial body of research that involve explicitly Spanish learning environments. Within the guidelines of a mixed research approach, data from different paragraphs were organized using Politzer and Ramírez's taxonomy and then analyzed in SPSS. The results suggest that feedback produces a relevant effect on writing skills and 93.3% of the students prefer teacher feedback. Likewise, the teacher detected 514 errors, of which 56.61% correspond to syntactic inconsistencies. Conversely, students identified 135 errors, and 58.52% fell into semantics. The findings indicate that teachers and students emphasize different areas when detecting errors and that students still conceive the teacher as the principal source of feedback.
Description: Resumen: Aprender a escribir adecuadamente en una nueva lengua es un proceso dinámico en donde la retroalimentación es una variable controversial. Este estudio involucró 30 estudiantes de segundo año de bachillerato de un colegio privado de Latacunga, Ecuador, y pretende identificar cómo la retroalimentación del profesor y corrección entre compañeros minimizan errores lingüísticos, incluyendo sus percepciones. Estudios previos sugieren que la retroalimentación es vital para mejorar habilidades escritas, pero escasea investigación que involucre explícitamente entornos españoles de aprendizaje. Bajo directrices del enfoque mixto investigativo, información de diferentes párrafos fue organizada utilizando la taxonomía de Politzer y Ramírez y posteriormente analizada en SPSS. Los resultados sugieren que la retroalimentación produce un efecto importante en habilidades escritas y 93,3% de participantes prefiere retroalimentación del profesor. Asimismo, el profesor detectó 514 errores, en donde56,61% fueron inconsistencias sintácticas. No obstante, los alumnos identificaron 135 errores, en que58,52% correspondieron a errores semánticos. Los resultados indican que profesores y alumnos hacen hincapié en diferentes áreas a la hora de detectar errores y que los alumnos aún conciben al profesor como la fuente principal de retroalimentación.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=132671.TITN.
Appears in Collections:Ciencias de la Educación Mención Inglés



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.