Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/33700
Title: Principios del constructivismo social en la propuesta pedagógica institucional
Authors: Tapia Peralta, Stalin Roberto
Gordillo Castro, Mariuxi Jajaira
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Gordillo Castro, M. J. Tapia Peralta, S. R. (2023) Principios del constructivismo social en la propuesta pedagógica institucional [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/33700
Abstract: Abstract: The present work is based on the following generating question: What principles of Social Constructivism contribute to the development of the Institutional Pedagogical Proposal? Starting from the premise, each of the principles is supported by several authors analyzing in parallel through a table of contents how they are applied within the Pedagogical Proposal of the "Ecuadoriano Suizo" Private Educational Unit taken as a study sample. Starting from the analysis, the results show that the principles of social constructivism are applied in a relevant way in the institution seeking to meet the needs of the educational system in Ecuador. The educational institution adheres to the new active methodologies and learning through social constructivism. Finally, as a contribution, the conclusions and some recommendations that can be used to improve the institution's proposal are detailed.
Description: Resumen: El presente trabajo tiene como base la siguiente pregunta generadora ¿Cuáles principios del Constructivismo Social aportan al desarrollo de la Propuesta Pedagógica Institucional? partiendo de la premisa se sustenta cada uno de los principios con varios autores analizando paralelamente a través de una tabla de contenido como se aplican dentro de la Propuesta Pedagógica de la Unidad Educativa Particular Ecuatoriano Suizo tomada como muestra de estudio. Pariendo del análisis, los resultados muestran que los principios del constructivismo social se aplican de manera relevante en la institución buscando atender las necesidades del sistema educativo en el Ecuador. La institución educativa se apega a las nuevas metodologías activas y el aprendizaje a través del constructivismo social. A manera de aporte se detallan finalmente las conclusiones y unas recomendaciones que puedan servir para mejorar la propuesta de la institución.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=133428.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.