Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/37152
Title: Estrategias metacognitivas para hacer de la lectura un proceso activo en niños de educación general básica
Authors: Barnuevo Solís, Xavier Andrés
Aguilar Feijoo, Luz María
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Aguilar Feijoo, L. M. Barnuevo Solís, X. A. (2023) Estrategias metacognitivas para hacer de la lectura un proceso activo en niños de educación general básica [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/37152
Abstract: Abstract: The present research work entitled: Metacognitive strategies to make reading an active process in children of basic general education, belonging to the Enriqueta de Wind de Laniado school, aimed to strengthen the control of reading comprehension processes through the application of metacognitive strategies. For the collection of information, the standardized test PROLEC-R was used, which has been processed using statistical tables in Excel that facilitate its understanding and explanation. In the development of the research, a mixed methodology with a descriptive and qualitative nature was used, which adjusts to the needs of this work and to the fulfillment of the objectives. In order to correct the shortcomings in terms of recognition of syllables, words, pseudowords and reading comprehension, an inverted class strategy has been developed with the creation of a podcast, using computerized technologies that allow the child to learn by playing, so it is recommended that be applied at school as an institutional policy to improve reading comprehension.
Description: Resumen: El presente trabajo de investigación titulado: Estrategias metacognitivas para hacer de la lectura un proceso activo en niños de educación general básica, pertenecientes a la escuela Enriqueta de Wind de Laniado, tuvo como objetivo fortalecer el control de los procesos de comprensión lectora mediante la aplicación de estrategias metacognitivas. Para la recolección de información se usó la prueba estandarizada PROLEC-R la cual se ha procesado usando tablas estadísticas en Excel que facilitan su entendimiento y explicación. En el desarrollo de la investigación se usó una metodología mixta con carácter descriptiva y cualitativa, que se ajusta a las necesidades de este trabajo y al cumplimiento de los objetivos. Con la finalidad de corregir las falencias en cuanto a reconocimiento de sílabas, palabras, pseudopalabras y comprensión lectora se ha elaborado una estrategia de clase invertida con la creación de podcast, usando tecnologías computarizadas que permiten al niño aprender jugando, por lo que se recomienda que sea aplicada en la escuela como política institucional para mejorar la lectura comprensiva.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=133831.TITN.
Appears in Collections:Maestría en Educación mención Innovación y Liderazgo Educativo



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.