Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/37714
Title: Mediación de la comprensión lectora en la etapa juvenil como estrategia pedagógica
Authors: Vacacela Medina, Carlos María
Paredes Bonilla, Gladys Erminia
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Paredes Bonilla, G. E. Vacacela Medina, C. M. (2023) Mediación de la comprensión lectora en la etapa juvenil como estrategia pedagógica [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/37714
Abstract: Abstract: The purpose of this literary essay, on the Mediation of reading comprehension in the youth stage as a pedagogical strategy, was to analyze and argue the role that teachers play as mediators in the teaching-learning process of the reading habits of children and young people. An analytical-critical study from a qualitative approach was proposed as a methodology. Considering mediation as a methodological strategy towards achieving the true reading habit, through pleasure, aesthetic taste, until reaching the appropriation of reality and fantasy that exists in books. It is verified that the young people of the 21st century read a lot, it only takes a bridge between the book and the reader, to select topics appropriate to their age and their liking, until they enter the magical world of knowledge with assertiveness and their own foundations. A mediator develops the capacities of inference, deduce and expose the critical evaluative approach of it. Whoever reads becomes a more human being, reading mediators will always be the bridge between the book and the reader.
Description: Resumen: El objetivo del presente ensayo literario referente a la Mediación de la comprensión lectora en la etapa juvenil como estrategia pedagógica es analizar y argumentar el papel de los docentes como mediadores en el proceso de enseñanza-aprendizaje de los hábitos lectores de niños y jóvenes. Se planteó como metodología un estudio analítico-crítico desde un enfoque cualitativo. Considerando a la mediación como una estrategia metodológica hacia la consecución del verdadero hábito lector, mediante el placer, el gusto estético. Los jóvenes del siglo XXI leen mucho, solo hace falta un puente entre el libro y el lector, para seleccionar temáticas apropiadas a su edad y a su gusto, hasta que ingresen al mundo mágico del conocimiento con asertividad y fundamentos propios. Un mediador desarrolla las capacidades de inferencia, y ayuda a deducir y exponer su enfoque crítico valorativo. Quién lee se convierte en un ser humano más humano, los mediadores de lectura siempre serán el puente entre el libro y el lector.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=134604.TITN.
Appears in Collections:Magister En Literatura Con Mención En Literatura Infantil Y Juvenil



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.