Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/38127
Title: Aula invertida y su incidencia en el aprendizaje de la asignatura de Matemática del Décimo Año EGB
Authors: Arteaga Marín, Myriam Irlanda
Coba Castillo, Nelly Jacqueline
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Coba Castillo, N. J. Arteaga Marín, M. I. (2023) Aula invertida y su incidencia en el aprendizaje de la asignatura de Matemática del Décimo Año EGB [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/38127
Abstract: Abstract: The inverted classroom is a methodology that implies a radical change in the way students acquire knowledge by encouraging active participation, autonomy and collaborative work where the student is the protagonist of his own learning. The objective of this study is to analyze the influence of the Inverted Classroom on the learning of Mathematics in the Tenth Year of General Basic Education (EGB). For this purpose, a quasi-experimental research design was used to measure learning through academic performance, as well as a pretest posttest. A quantitative descriptive and correlational approach was used, and bibliographic review and survey techniques were employed to collect information. Two types of surveys were applied: one on the contents of the subject and the other on the perception of the inverted classroom methodology. The results indicated that the inverted classroom methodology improved the academic performance of students in the mathematics subject and also the perception was positive towards the use of this methodology. In short, the inverted classroom has a positive impact on student learning compared to the traditional methodology.
Description: Resumen: El aula invertida es una metodología que implica un cambio radical en la forma en que los estudiantes adquieren conocimiento fomentando una participación activa, autonomía y trabajo colaborativo donde el estudiante es el protagonista de su propio aprendizaje. El objetivo del presente estudio es analizar la influencia del Aula Invertida en el aprendizaje de Matemática en el Décimo Año de Educación General Básica (EGB). Para lo cual se utilizó un diseño de investigación cuasiexperimental que midió el aprendizaje mediante el rendimiento académico, así mismo se empleó el pretest-postest. Se utilizó un enfoque cuantitativo descriptivo y correlacional, y se emplearon técnicas de revisión bibliográfica y encuestas para recopilar información. Se aplicaron dos tipos de encuestas: una sobre contenidos de la asignatura y otra acerca de la percepción de la metodología aula invertida. Los resultados indicaron que la metodología de aula invertida mejoró el rendimiento académico de los estudiantes en la asignatura de matemática y además la percepción fue positiva hacia el uso de esta metodología. En definitiva, el aula invertida incide de manera positiva en el aprendizaje de los estudiantes en comparación con la metodología tradicional.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=134861.TITN.
Appears in Collections:Maestría en Educación mención Innovación y Liderazgo Educativo



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.