Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/50755
Title: | Factorizacion con el uso del algebra tiles |
Authors: | Guerrero Chirinos, Reinaldo Antonio Zambrano Pintado, Pablo Esteban |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Zambrano Pintado, P. E. Guerrero Chirinos, R. A. (2023) Factorizacion con el uso del algebra tiles [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/50755 |
Abstract: | Abstract: The purpose of this work was to establish the influence of the use of Tiles algebra in the learning of factorization of the ninth-grade students of the Unidad Educative Oriente Ecuatoriano, in the Academic period 2022-2023. The research was quantitative in that the hypotheses were verified through the use of statistical strategies based on numerical measurement, and quasi-experimental in that the effect of the independent variable (algebra Tiles tool) on the dependent variable was measured (learning factorization) in a control group and an experimental group. The population was 50 students divided into an experimental group of ninth "A" with 24 students and a control group of ninth "B" with 26 students, an initial pre-test test was applied, and a final post-test test, In addition, a survey was applied to the control group to determine the level of satisfaction regarding the use of new methodologies and technologies in educational processes, the results helped to corroborate whether the use of algebra Tiles significantly affects the acquisition of basic mathematical concepts. |
Description: | Resumen: La finalidad de este trabajo fue establecer la influencia del uso del álgebra Tiles en el aprendizaje de la factorización de los estudiantes del noveno grado de la Unidad Educativa Oriente Ecuatoriano, en el periodo Académico 2022-2023. La investigación fue de tipo cuantitativo por cuanto mediante el uso de estrategias estadísticas basadas en la medición numérica se comprobó las hipótesis, y de tipo cuasi-experimental ya que, se midió el efecto de la variable independiente (herramienta álgebra Tiles) sobre la variable dependiente (aprendizaje de la factorización) en un grupo control y un grupo experimental. La población fue de 50 estudiantes divididos en, un grupo experimental de noveno A con 24 estudiantes y un grupo de control Noveno B con 26 estudiantes, se aplicó una prueba inicial pre-test, y una prueba final post-test, además en el grupo de control se aplicó una encuesta para determinar el nivel de satisfacción respecto al uso de nuevas metodologías y tecnologías en los procesos educativos, los resultados ayudaron a corroborar si el uso del algebra Tiles incide significativamente en la adquisición de conceptos matemáticos básicos. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137157.TITN. |
Appears in Collections: | Maestría en Educación mención Enseñanza de la Matemática |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.