Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51136
Title: | Caracterización de las competencias profesionales del educadorra inicial ecuatoriano |
Authors: | Hurtado Robles, Liliana del Cisne Del Pozo Ocaña, Pamela Carolina |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Del Pozo Ocaña, P. C. Hurtado Robles, L. D. C. (2023) Caracterización de las competencias profesionales del educadorra inicial ecuatoriano [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51136 |
Abstract: | Abstract: This academic research has as objective identifying the principal professional competencies that early education teachers must have, therefore, to propose a pedagogic intervention that allows to improve educational practices. This is a mixed research (qualitative and quantitative) based on the application of a survey addressed to eleven early education teachers belonging to particular children s centers in Quito-Ecuador. The most important results obtained demonstrate a high development on social-emotional and pedagogical skills. On consequence, the development of the propose of pedagogic intervention is focalized to positive education with the intention of promoting a more efficient educational system. As well, the conclusions show the importance of early education teachers, the tools and all those necessary competencies for the professional field as well as for achieving children integral development. |
Description: | Resumen: El objetivo de este proyecto investigativo se basó en identificar las principales competencias de los docentes dedicados a la educación infantil, con el fin de construir una propuesta de intervención pedagógica que permita la mejora de la práctica educativa. Esta investigación es de carácter mixto (cuantitativo y cualitativo) basado en la aplicación de una encuesta a once docentes, de centros de desarrollo infantil particulares en Quito-Ecuador, como herramienta para la recolección de datos. Los principales resultados obtenidos arrojan un alto desempeño en competencias socio-emocionales y competencias pedagógicas. Consecuentemente, se desarrolló la propuesta de intervención pedagógica enfocada hacia la educación positiva para promover un sistema educativo con mayor eficacia. Asimismo, las conclusiones demuestran la importancia del docente de los subniveles de educación infantil, las herramientas y competencias necesarias tanto para el desempeño profesional como para lograr el desarrollo integral de los infantes. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137364.TITN. |
Appears in Collections: | Ciencias de la Educación Mención Educación Infantil |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.