Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51174
Title: | Desarrollo socioemocional, y educación inclusiva en los niños de 4 a 5 años de edad |
Authors: | Sinchire Castillo, Mónica Marina Camacho Honores, Josselyn Jazmin |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Camacho Honores, J. J. Sinchire Castillo, M. M. (2023) Desarrollo socioemocional, y educación inclusiva en los niños de 4 a 5 años de edad [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51174 |
Abstract: | Abstract: In the Santa Rosa Canton, Estero Medina Site, in the School of Basic Education "Prof. Rosa Ordoñez Porras" the titling work "Socio-emotional, development and inclusive education in children from 4 to 5 years of age" was carried out, evaluating the following dimensions: Dimension 1 Parental Behavior, Dimension 2 Anger, Dimension 3 Sadness, Dimension 4 Fear and Development milestones that were carried out with 4 children, with the objective of identifying the different developments of emotions and inclusive education in children from 4 to 5 years of age, from the family perspective; The participants were 4 children, 4 parents and 1 teacher from the Initial 2 classroom, this research was worked with quantitative and qualitative methodology, thanks to the different techniques of certain questions, through the interview instrument, it was possible to obtain the following data: during the interview, some problems were evidenced in terms of family communication from parents to children, which is essential for social and emotional development, in terms of students, no relationship problems with other classmates were detected, with a fast and effective learning capacity, it was evidenced in the students who develop and stand out in some motor areas such as linguistics, fine and gross motor skills, reading comprehension, mastered thanks to the excellent work of their teacher and the support at home from the parents. |
Description: | Resumen: En el Cantón Santa Rosa, Sitio Estero Medina, en la Escuela de Educación Básica Prof. Rosa Ordoñez Porras se realizó el trabajo de titulación Desarrollo socioemocional, y educación inclusiva en los niños de 4 a 5 años de edad , evaluando las siguientes dimensiones: Dimensión 1 Comportamiento Parental, Dimensión 2 Enfado, Dimensión 3 Tristeza, Dimensión 4 Miedo y los Hitos del desarrollo que se realizó con 4 niños, con el objetivo de identificar los diferentes desarrollos de emociones y educación inclusiva en los niños de 4 a 5 años de edad, desde la perspectiva familiar; los participantes fueron 4 niños, 4 padres de familia y 1 docente del aula de Inicial 2, esta investigación se trabajó con metodología cuantitativa y cualitativa, gracias a las diferentes técnicas de ciertas preguntas, mediante el instrumento de la entrevista, se pudo obtener los siguientes datos: durante la entrevista se evidencio algunos problemas en cuanto a la comunicación familiar de padres a hijos, lo cual es fundamental para el desarrollo social y emocional, en cuanto a los estudiantes no se detectó ningún problema de relación con los demás compañeros, con una capacidad de aprendizaje rápida y eficaz, se evidencio en los alumnos que desarrollan y se destacan en algunas áreas motrices como lo son, lingüística, motricidades fina y gruesa, comprensión lectora, dominadas gracias a su excelente trabajo de su maestra y el apoyo en casa de los padres de familia. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=136822.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.