Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55856
Title: Desarrollo socioemocional y educación inclusiva en los niños de 4 a 5 años
Authors: Buele Maldonado, Mariana Angelita
Maldonado Pulupa, María Mercedes
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Maldonado Pulupa, M. M. Buele Maldonado, M. A. (2024) Desarrollo socioemocional y educación inclusiva en los niños de 4 a 5 años [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55856
Abstract: Abstract: This bachelor's thesis consists of determining behavioral patterns in the development socioemotional and the impact on the education of children from 4 to 5 years old from a perspective family and their turn in the data. On the part of the teacher, the methods used were analytical, deductive, inductive, synthetic and statistical. The techniques applied were compilations bibliographic and field research. The first instrument used was interviews semi-structured sessions carried out with parents and teachers, which allows understanding the vision of socio-emotional development and inclusive education of children. I identified certain emotional and social behavior in one of the children aged 4 to 5 years at the Mulaló Educational Unit located in the province of Cotopaxi of the Latacunga canton. Socio-emotional development and inclusive education are of great importance, because they allow children to develop behaviors such as empathy, respect, solidarity in such a way, thus managing to grow with values appropriate to be models for society considering that they are the main source of support and even shelter, in the different situations that arise.
Description: Resumen: Este trabajo de licenciatura consiste en determinar patrones de conducta en el desarrollo socioemocional y el impacto en la educación de niños de 4 a 5 años desde una perspectiva familiar y su turno en los datos. Por parte del docente, los métodos utilizados fueron analíticos, deductivos, inductivos, sintéticos y estadísticos. Las técnicas aplicadas fueron recopilaciones bibliográficas e investigación de campo. El primer instrumento utilizado fueron las entrevistas semiestructuradas realizadas a padres de familia y docentes, lo que permite comprender la visión del desarrollo socioemocional y la educación inclusiva de los niños. Se identifico cierta conducta emocional y social en uno de los niños de 4 a 5 años de la Unidad Educativa Mulaló ubicada en la provincia de Cotopaxi del cantón Latacunga. El desarrollo socioemocional y la educación inclusiva son de gran importancia, por que permiten que los niños desarrollen conductas como empatía, respeto, solidaridad de tal manera, logrando así crecer con valores apropiados para ser modelos para la sociedad considerando que son la principal fuente de apoyo e incluso su refugio, en las diferentes situaciones que se presenten.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=140834.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.