Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/67835
Title: Relación familia escuela en niños de 3 a 5 años
Authors: Quiñones Coronel, Hernán Gonzalo
Salazar Calderón, Jennifer Micaela
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Salazar Calderón, J. M. Quiñones Coronel, H. G. (2024) Relación familia escuela en niños de 3 a 5 años [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/67835
Abstract: Abstract: The project seeks to strengthen the relationship between family and school in educational institutions initial through innovative strategies that promote participation and communication, to at the same time characterize the perceptions of educators and parents, as bases fundamental and precursors of these relationships. For this, a mixed investigation is used (qualitative and quantitative) with an interpretive theoretical approach and instruments are used methodological to collect information such as: application of interviews and surveys personal to ten teachers and ten parents from four institutions in the city of Alamor, Puyango canton. The most relevant result of this research was that the Parent-teacher collaboration improves academic performance, behavior, development of social skills and motivation of students. Likewise, it is necessary emphasize the active participation of parents in school activities and in supporting the Homework creates an educational environment of support and personal growth. Finally, a Effective communication between family and school is essential to achieve achievements, integrate areas of knowledge and obtain significant learning.
Description: Resumen: El proyecto busca fortalecer la relación entre familia escuela en instituciones de educación inicial a través de estrategias innovadoras que promuevan la participación y comunicación, a la vez caracterizar las percepciones de los educadores y padres de familia, como bases fundamentales y precursoras de estas relaciones. Para ello se utiliza una investigación mixta (cualitativa y cuantitativa) con un enfoque teórico interpretativo y se utilizan instrumentos metodológicos para recolectar información como: aplicación de entrevistas y encuestas personales a diez docentes y diez padres de familia de cuatro instituciones de la ciudad de Alamor, cantón Puyango. El resultado más relevante de esta investigación fue que la colaboración entre padres y maestros mejora el rendimiento académico, la conducta, desarrollo de habilidades sociales y la motivación de los estudiantes. Así mismo, es necesario recalcar la participación activa de los padres en actividades escolares y en el apoyo a las tareas en casa crea un entorno educativo de apoyo y crecimiento personal. Finalmente, una comunicación efectiva entre la familia y la escuela es esencial para alcanzar logros, integrar áreas de conocimientos y obtener aprendizajes significativo.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=141548.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.