Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/67909
Title: | Incidencia del ChatGPT, en el aprendizaje de ecuaciones de primer grado de los estudiantes de noveno de educación general básica |
Authors: | Granda Lazo, César Willam Pérez Cañar, Jefferson Andrés |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Pérez Cañar, J. A. Granda Lazo, C. W. (2024) Incidencia del ChatGPT, en el aprendizaje de ecuaciones de primer grado de los estudiantes de noveno de educación general básica [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/67909 |
Abstract: | Abstract: The objective of this research was to analyze the incidence of ChatGPT in the learning first degree equations in ninth year students of education basic general education of the Porciúncula Private Educational Unit of Loja, during the course of the 2023-2024 school year. For this, the positivist paradigm was used, adopting the approach quantitative with a quasi-experimental design and a descriptive-explanatory scope. The sample intentional non-probabilistic type included twenty-six participants for both the group experimental as well as for the control. These participants were administered a pretest, a satisfaction survey (only for the experimental group) and a post-test. The analysis of the data showed that, after the intervention, the experimental group increased their mean score arithmetic by 2.03 points compared to the control group. Furthermore, the data revealed that the majority of students perceived ChatGPT as a tool positive pedagogy for the development of their mathematical skills. In this framework, concluded that the experimental group significantly improved their mathematical learning of linear equations by using ChatGPT. |
Description: | Resumen: El objetivo de la presente investigación fue analizar la incidencia del ChatGPT en el aprendizaje de ecuaciones de primer grado en estudiantes de noveno año de educación general básica de la Unidad Educativa Particular la Porciúncula de Loja, durante el transcurso del año lectivo 2023-2024. Para ello se utilizó el paradigma positivista, adoptando el enfoque cuantitativo con un diseño cuasiexperimental y un alcance descriptivo-explicativo. La muestra de tipo no probabilística intencional incluyó veintiséis participantes tanto para el grupo experimental como para el de control. A estos participantes se les administró un pretest, una encuesta de satisfacción (sólo para el grupo experimental) y un post-test. El análisis de los datos mostró que, tras la intervención, el grupo experimental aumentó el puntaje de su media aritmética en 2,03 puntos en comparación con el grupo de control. Además, los datos revelaron que la mayoría de los alumnos percibían ChatGPT como una herramienta pedagógica positiva para el desarrollo de sus habilidades matemáticas. En este marco, se concluyó que el grupo experimental mejoró significativamente su aprendizaje matemático de ecuaciones lineales mediante el uso de ChatGPT. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=142232.TITN. |
Appears in Collections: | Maestría en Educación mención Enseñanza de la Matemática |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.