Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/67925
Title: The use of authentic material through WhatsApp in teaching listening skills in EFL out-of-classroom settings
Authors: Morocho Cuenca, Elsa Liria
Alvear Rodriguez, Patricia Johanna
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Alvear Rodriguez, P. J. Morocho Cuenca, E. L. (2024) The use of authentic material through WhatsApp in teaching listening skills in EFL out-of-classroom settings [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/67925
Abstract: Abstract: This research focuses on the use of authentic material through WhatsApp in teaching listening skills in EFL out-of-classroom settings. The objective of this research is to determine the impact of using authentic material delivered through WhatsApp in enhancing the listening skills of EFL learners in out-of-classroom settings. To accomplish this objective, the study examines the student s perceptions and assesses the advantages and disadvantages of using authentic materials delivered through WhatsApp. The investigation was carried out in a public educational institution located in Quevedo, Ecuador. Participants were ten second-year high school students whose level of English was A1. A mixed methodology was used, that includes obtaining quantitative and qualitative data. The instruments were a questionnaire on student s perceptions, a questionnaire regarding advantages and disadvantages of using authentic materials via WhatsApp, a teacher interview, and an observation sheet. Additionally, six listening activities were given to students in a WhatsApp group that was created, utilizing videos as authentic materials. The conclusions indicate that EFL learners have a positive perception of using authentic material through WhatsApp, which ultimately enhances rather than diminishes their listening skills.
Description: Resumen: Esta investigación se enfoca en el uso de material auténtico a través de WhatsApp para enseñar habilidades auditivas en el aprendizaje de Inglés como lengua extranjera en entornos fuera del aula. El objetivo de esta investigación es determinar el impacto del uso de material auténtico enviado a través de WhatsApp en el desarrollo de las destrezas auditivas de los alumnos de Inglés como lengua extranjera en entornos fuera del aula. Para lograr este objetivo, el estudio examina las percepciones de los estudiantes y evalúa las ventajas y desventajas del uso de material auténtico enviados a través de WhatsApp. Esta investigación se realizó en una institución educativa pública en Quevedo, Ecuador. Los participantes fueron diez estudiantes de segundo año de bachillerato con un nivel de Inglés A1. Se utilizó una metodología mixta, que incluye la recopilación de datos cuantitativos y cualitativos. Los instrumentos fueron un cuestionario sobre las percepciones de los estudiantes, otro sobre las ventajas y desventajas del uso de materiales auténticos vía WhatsApp, una entrevista con el profesor y observaciones del investigador. Además, se proporcionó seis actividades de destreza auditiva a los estudiantes a través de un grupo de WhatsApp creado para este fin, utilizando videos como material auténtico. Los resultados indican que los estudiantes de Inglés como lengua extranjera tienen una percepción positiva del uso de material auténtico a través de WhatsApp, lo que en última instancia mejora, en lugar de deteriorar sus habilidades de comprensión auditivas.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=142183.TITN.
Appears in Collections:Pedagogía del Idioma Inglés



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.