Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/68161
Title: | Relación entre el burnout y variables sociodemográficas y laborales en docentes de la provincia de Loja en tiempos de COVID-19 |
Authors: | Ramírez Zhindón, Marina del Rocío Cujano Villa, Jocelyn Dayanna |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Cujano Villa, J. D. Ramírez Zhindón, M. D. R. (2024) Relación entre el burnout y variables sociodemográficas y laborales en docentes de la provincia de Loja en tiempos de COVID-19 [Tesis de GRADO, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/68161 |
Abstract: | Abstract: Burnout has been widely researched in different fields over the years, especially in the educational field, it becomes relevant because it can affect the performance and performance of the professional. The objective of the present investigation was identify the relationship between burnout and sociodemographic and work variables in teachers, in addition the study used a quantitative, non-experimental and transversal approach with a sample of 223 teachers to whom the Ad Hoc questionnaire was applied to collect sociodemographic and employment information, and the Maslach Burnout Inventory scale (MBI) to measure burnout. Thus, it was found that the sociodemographic variables and age maintain a significant correlation with emotional exhaustion (p=.003), depersonalization (p=.002) and burnout (p=.005) and the variable number of children is also significantly related to depersonalization (p=.001), regarding the labor variables, the type of contract presents a significant relationship with performance personal (p=.000), the type of institution with depersonalization (p=.004) and burnout (p=.004), Finally, the variable on the necessary resources establishes a significant correlation with personal fulfillment (p=.004) and burnout (p=.000) |
Description: | Resumen: El burnout ha sido ampliamente investigado en distintos campos a lo largo de los años, especialmente en el ámbito educativo cobra relevancia porque puede afectar en el rendimiento y desempeño del profesional. El objetivo de la presente investigación fue identificar la relación entre el burnout y variables sociodemográficas y laborales en docentes, además el estudio utilizó un enfoque cuantitativo, no experimental y transversal con una muestra de 223 docentes a quienes se aplicó el cuestionario Ad Hoc para recolectar información sociodemográfica y laboral, y la escala Maslach Burnout Inventory (MBI) para medir el burnout. Es así que se encontró que las variables sociodemográficas como la edad mantienen una correlación significativa con el agotamiento emocional (p=.003), despersonalización (p=.002) y burnout (p=.005) y la variable número de hijos también se relaciona significativamente con la despersonalización (p=.001), en cuanto a las variables laborales el tipo de contrato presenta una relación significativa con realización personal (p=.000), el tipo de institución con despersonalización (p=.004) y burnout (p=.004), finalmente la variable sobre los recursos necesarios establece una correlación significativa con realización personal (p=.004) y burnout (p=.000). |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=141795.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Psicología |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.