Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/68308
Title: | La Gamificación como estrategia de aprendizaje de los casos de Factorización de Polinomios en el Noveno Año EGB |
Authors: | Granda Lazo, César Willam Sarche Mier, Yojana Isabel |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Sarche Mier, Y. I. Granda Lazo, C. W. (2024) La Gamificación como estrategia de aprendizaje de los casos de Factorización de Polinomios en el Noveno Año EGB [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/68308 |
Abstract: | Abstract: The general objective of this research is Implement Gamification as learning strategy in the cases of Factorization of Polynomials , the study was applied in the Hortensia Vásquez Educational Unit to two parallels of the ninth year of EGB, in the city ​​of Santo Domingo de los Tsáchilas. The thesis will be based on the theories of Constructivist learning, game-based motivation and gamification. A quantitative research was used with a descriptive and explanatory scope, framed in a positivist paradigm to a control and experimental group. Each group consists of 27 students in total there are 54, the control group will receive the classes with traditional instructions and the experimental one applies six didactic sequences with gamification, one for each case of factorization. The results obtained demonstrate that gamification is a teaching strategy which produces positive changes in the learning of polynomial factorization. This Research contributes to improving classes in the area of ​​mathematics, promoting the use of innovative and motivating strategies. Furthermore, the results are expected to serve as basis for future research. |
Description: | Resumen: El objetivo general de esta investigación es Implementar la Gamificación como estrategia de aprendizaje en los casos de Factorización de Polinomios , el estudio se aplicó en la Unidad Educativa Hortensia Vásquez a dos paralelos de noveno año de EGB, en la ciudad de Santo Domingo de los Tsáchilas. La tesis se sustentará en las teorías del aprendizaje Constructivista, la motivación basada en el juego y la gamificación. Se utilizó una investigación cuantitativa con un alcance descriptivo y explicativo, enmarcado en un paradigma positivista a un grupo de control y experimental. Cada grupo consta de 27 estudiantes en total son 54, el grupo de control recibirá las clases con instrucciones tradicionales y el experimental se aplica seis secuencias didácticas con gamificación, una para cada caso de factorización. Los resultados obtenidos demuestran que la gamificación es una estrategia didáctica que produce cambios positivos en el aprendizaje de la factorización de polinomios. Esta investigación contribuye a mejorar las clases en el área de matemáticas, promoviendo el uso de estrategias innovadoras y motivadoras. Además, se espera que los resultados sirvan como base para futuras investigaciones. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=142702.TITN. |
Appears in Collections: | Maestría en Educación mención Enseñanza de la Matemática |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.