Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/68424
Title: Competencias digitales y su relación con la innovación docente en la Unidad Educativa Huambi de la ciudad Sucúa, provincia Morona Santiago, año lectivo 2023- 2024
Authors: Guayasamín Mogrovejo, Mateo Nicolás
López Córdova, James Gerardo
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: López Córdova, J. G. Guayasamín Mogrovejo, M. N. (2024) Competencias digitales y su relación con la innovación docente en la Unidad Educativa Huambi de la ciudad Sucúa, provincia Morona Santiago, año lectivo 2023- 2024 [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/68424
Abstract: Abstract: The general objective of this research was to analyze the relationship between digital competence and teacher innovation in the "Huambi" Educational Unit of the city of Sucúa, province of Morona Santiago, school year 2023-2024; in this framework, the research question is: What is the relationship between digital competence and teacher innovation in Basic Education in the aforementioned institution? This research was designed under the deductive approach and quantitative methodological route; a survey was used on five aspects related to: Information and data literacy, communication and collaboration, digital content creation, security, problem solving; it was applied to 12 teachers online. The results show strengths and weaknesses in terms of digital competence and educational innovation; therefore, it was suggested to carry out continuous training plans to transform shortcomings into opportunities to improve educational quality.
Description: Resumen: La presente investigación tuvo como objetivo general analizar la relación entre la competencia digital e innovación del docente en la Unidad Educativa Huambi de la ciudad Sucúa, provincia Morona Santiago, año lectivo 2023- 2024; en ese marco, la pregunta de investigación es: ¿Cuál es la relación de la competencia digital con la innovación del docente de Educación Básica en la institución antes citada? Esta investigación fue diseñada bajo el enfoque deductivo y ruta metodológica cuantitativa; se empleó una encuesta sobre cinco aspectos relacionados con: Alfabetización en materia de información y datos, comunicación y colaboración, creación de contenido digital, seguridad, resolución de problemas; se aplicó a 12 docentes de manera online. Los resultados evidencian fortalezas y debilidades en cuanto a la competencia digital e innovación educativa por lo cual se sugirió efectuar planes de capacitación continua para transformar las falencias en oportunidades para mejorar la calidad educativa.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=143600.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.