Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/22377
Title: | El impacto de la impresión 3D al producir recursos educativos / |
Authors: | Morocho Yunga, Juan Carlos Narváez Guarnizo, Vanessa Lizbeth |
Keywords: | TICs. Recursos educativos abiertos. Innovación educativa. Ingeniero en sistemas informáticos y computación - Tesis y disertaciones académicas |
Issue Date: | 2018 |
Citation: | Narváez Guarnizo, Vanessa Lizbeth. (2018). El impacto de la impresión 3D al producir recursos educativos /. (Trabajo de Titulación de Ingeniero en Sistemas Informáticos y Computación ). UTPL, Loja. |
Abstract: | The present work of with his subject "The impact of the 3D when producing Educational Resources" like support to the process of education and learning, has like main objective to evaluate the utility of the resources printed in 3D in the educational field. A process is established that allows to solve the necessary educational resources within a formative process, taking an order from the obtaining of requirements to the final evaluations. To obtain quality educational resources, a process of elaboration of educational resources is established, this process has been developed integrating phases of obtaining requirements, design specifications, design, preliminary evaluations, 3D printing and final evaluations; Considering information collected through interviews with teachers. It is worth mentioning that 3D printing in education allows integrating educational activities with new technology developing creativity, improving attention and participation in students through the development of new skills. Finally, in the end-of-degree work, various evaluations are presented to teachers and students where various criteria of utility and quality of resources are evaluated. |
Description: | Resumen: El presente trabajo de titulación con su tema El impacto de la impresión 3D al producir Recursos Educativos como apoyo al proceso de enseñanza y aprendizaje, tiene como objetivo principal evaluar la utilidad de los recursos impresos en 3D en el ámbito educativo. Se establece un proceso que permite solucionar los recursos educativos necesarios dentro de un proceso formativo, llevando un orden desde la obtención de requisitos hasta las evaluaciones finales. Con el fin de obtener recursos educativos de calidad se establece un proceso de elaboración de recursos educativos, dicho proceso se ha desarrollado integrando fases de obtención de requerimientos, especificaciones de diseño, diseño, evaluaciones previas, impresión 3D y evaluaciones finales; Tomando en cuenta información recogida mediante entrevistas realizadas a maestros. Cabe mencionar que la impresión 3D en la educación permite integrar actividades educativas con nueva tecnología desarrollando creatividad, mejorando la atención y participación en los alumnos mediante el desarrollo de nuevas competencias. Finalmente, en el trabajo de fin de titulación se presentan diversas evaluaciones aplicadas a maestros y alumnos donde se evalúan diversos criterios de utilidad y calidad de los recursos. |
URI: | http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/22377 |
Appears in Collections: | Ingeniero en Sistemas Informáticos y Computación |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
Narváez Guarnizo, Vanessa Lizbeth..pdf | 9.53 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.