Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/26695
Title: La formación continua del docente de bachillerato de ciencias experimentales en instituciones educativas del Ecuador
Authors: Quintanilla Noboa, Aida Bolivia
Gualotuña Pachacama, Santiago Manuel.
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2020
Citation: Gualotuña Pachacama, S. M. Quintanilla Noboa, A. B. (2020) La formación continua del docente de bachillerato de ciencias experimentales en instituciones educativas del Ecuador [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/26695
Abstract: Abstract: The purpose of this work was to analyze the main continuing education needs of teachers who currently work in the Unified General Baccalaureate - BGU in national educational institutions and who teach classes in subjects related to experimental sciences, whose problem focuses on the fact that teachers don't have continuous learning. A questionnaire provided by the UTPL was applied to 10 high school teachers in mathematics and physics area. This thesis has three parts: qualitative bibliographic research, field research; and, conclusions and recommendations. The methodology is statistical bibliographic, with a qualitative-quantitative approach, the methods used were: analytical, deductive, inductive, statistical, hermeneutical; the technique: the questionnaire. The results of the research showed that the vast majority of teachers would like to be trained, nevertheless, they do not do it due to factors such as: high costs, lack of support from the authorities, lack of topics of interest to them, little motivation; but they do not stop doing it autonomously. It is essential to promote and encourage continuous training of teachers in order to obtain an improvement in the quality of education.
Description: Resumen: El presente trabajo tuvo como propósito analizar las principales necesidades de educación continua de los docentes que actualmente laboran en Bachillerato General Unificado- BGU en instituciones educativas del país, e imparten clases en asignaturas relacionadas con las ciencias experimentales, cuyo problema se focaliza en que los docentes no tienen una formación continua. Se aplicó un cuestionario a 10 docentes de bachillerato del área de matemática y física, otorgado por la UTPL. La tesis tiene tres partes: investigación bibliográfica cualitativa, investigación de campo; y, conclusiones y recomendaciones. La metodología es bibliográfica estadística, de enfoque cualitativo-cuantitativo, los métodos utilizados fueron: analítico, deductivo, inductivo, estadístico, hermenéutico; la técnica: el cuestionario. Los resultados de la investigación evidenciaron que a los docentes en su gran mayoría sí les gustaría capacitarse, sin embargo, no lo hacen por factores como: altos costos, falta de apoyo de las autoridades, falta de temas de su interés, poca motivación; pero no dejan de hacerlo de forma autónoma. Es esencial, propiciar e incentivar la formación continua de los docentes a fin de obtener una mejora en la calidad de la educación.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=124235.TITN.
Appears in Collections:Licenciado en Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.