Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/29706
Title: | Principios del constructivismo en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Unidad Educativa Particular Hermano Miguel de la Salle |
Authors: | Pérez Bravo, Digna Dionisia Zhungur Guajala, Paola Yolanda |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | Zhungur Guajala, P. Y. Pérez Bravo, D. D. (2022) Principios del constructivismo en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Unidad Educativa Particular Hermano Miguel de la Salle [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/29706 |
Abstract: | Abstract:Social Constructivism through its principles, has set a precedent in the development of education, positioning the student as the main actor of their learning, being the interaction with their teacher, the factor that facilitates and consolidates what has been learned, and making it meaningful for their lives. For this reason, this research paper aims to explain the contribution of Social Constructivism to the learning of students, as the foundation of the Institutional Pedagogical Proposal in the Special Educational Unit Brother Miguel de la Salle de Cuenca. For this purpose, bibliographic information was collected from various authors who contributed significantly in the development of the same. The matrixwas used for analysis of the study variables, it was evident that the Institutional Pedagogical Proposal applies to the Principles of Social Constructivism contributing effectively in the optimal development of the learning of students, through the gradual attention of the educational process based on the abilities, aptitudes and personal rhythms that students possess. |
Description: | Resumen: El Constructivismo Social por medio de sus principios, ha marcado un precedente en el desarrollo de la Educación,posicionando al estudiante como actor principal de su aprendizaje, siendo la interacción con su docente, compañeros y contextosocialel factor que facilita y consolidalo aprendido,volviéndolo significativo para su vida. Por tal motivoel presente trabajo de investigación tiene comoobjetivoelexplicarel aporte del Constructivismo Socialal aprendizaje de los estudiantes, como fundamento de la Propuesta PedagógicaInstitucionalenla Unidad Educativa Particular Hermano Miguel de la Salle de Cuenca, para lo cual se procedió a recabar información bibliográfica de diversos autores que aportaron significativamente en el desarrollo del mismo. Se empleó lamatriz para análisisa las variables de estudio, sepudo evidenciar que la Propuesta Pedagógica Institucional, sí aplicalos Principios del Constructivismo Socialaportando eficazmente en el desarrolloóptimodel aprendizaje de los estudiantes, por medio de la atención gradual del proceso educativo en base a las capacidades, aptitudes y ritmos personales que poseenlos estudiantes. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=128739.TITN. |
Appears in Collections: | Licenciado en Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.