Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/29872
Title: | Principios del constructivismo social en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Unidad Educativa Particular Corazón de María Cuenca |
Authors: | Brizuela Camacho, Sor Natalia Jumbo Jumbo, Luz Aurora |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | Jumbo Jumbo, L. A. Brizuela Camacho, S. N. (2022) Principios del constructivismo social en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Unidad Educativa Particular Corazón de María Cuenca [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/29872 |
Abstract: | Abstract: The present degree work: Principles of social constructivism in the Institutional Pedagogical Proposal of the Private Educational Unit "Corazón de María", located in the city of Cuenca, province of Azuay. Its general objective was: To explain the contribution of social constructivism to student learning as the foundation of the institutional pedagogical proposal.Due to the limitations that arose due to the Sanitary Emergency (Covid-19), a research methodology was implemented in such a way that the work had to strictly refer to the bibliographic analysis, for which data was not taken from the students and teachers relevant to the research. As a result of this research, it was possible to show that each constructivist principle is essential for student learning, contributing significantly to the teaching-learning process of the educational establishment. In the same way, the importance of the Constructivist Pedagogical Model is emphasized, since it has become the fundamental basis of education, and which also strengthens all educational institutions, and gives us the guidelines to improve our development as teachers within the classroom; and, therefore, improve the academic performance, and the level of knowledge of the students of the institution. |
Description: | Resumen: El presente trabajo de titulación: principios del constructivismo social en la propuesta pedagógica institucional de la Unidad Educativa Particular Corazón de María , ubicado en la ciudad de Cuenca, provincia del Azuay, cuyo objetivo es explicar el aporte del constructivismo social al aprendizaje de los estudiantes como fundamento de la propuesta pedagógica institucional. Debido a las limitaciones que se presentaron por la Emergencia Sanitaria (Covid 19), se implementó una metodología de investigación análisis de contenido basado en la comparación, arribo bibliográfico y la deducción. Como técnicas se utilizaron el análisis bibliográfico y el parafraseo para la recopilación de información y redacción del documento final. Además , la ficha de investigación fue el instrumento que aportó con datos relevantes para alcanzar las conclusiones y recomendaciones. Como conclusión se pudo evidenciar que cada principio constructivista es esencial para el aprendizaje del estudiante, aporta de manera significativa en el proceso de enseñanza-aprendizaje del establecimiento educativo y recalca la importancia del Modelo Pedagógico Constructivista, puesto que se ha convertido en la base primordial de la educación, y que además fortalece a toda institución educativa. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=128957.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.