Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/29958
Title: | Psicoeducación en pacientes con trastorno por estrés postraumático pertenecientes al Centro de Salud N°1 |
Authors: | Bonilla Sierra, Patricia Montoya Pasaca, Katiuska Ivanova |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | Montoya Pasaca, K. I. Bonilla Sierra, P. (2022) Psicoeducación en pacientes con trastorno por estrés postraumático pertenecientes al Centro de Salud N°1 [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/29958 |
Abstract: | Abstract: Post-traumatic stress disorder is a psychiatric disorder in response to a traumatic event. The objective of the study was to evaluate the effectiveness of a psychoeducation strategy in patients with this disorder in the Health Center No. 1. It was developed in two stages, the first was descriptive-analytical and the second quasi-experimental. 70 patients with symptoms of this disorder were selected, between 19 and 64 years old, the Davidson trauma scale was applied. The intervention was carried out through 9 sessions of psychoeducational therapy. A post-test was applied with the initial scale, obtaining an average age of involvement of 33.61 years, and it is more frequent in females (52.9%), with a medium level of 44.3%; the most frequent traumatic event was unexpected illness 30%. 78.6% presented mild symptoms, 17.1% moderate and 4.3% severe; at the end there was a prevalence of the disorder of 12.9%. The overall improvement was 87.1%. Therefore, psychoeducation is a useful strategy in dealing with this disorder. |
Description: | Resumen: El trastorno por estrés postraumático es un trastorno psiquiátrico que surge como respuesta a un evento traumático. El objetivo del estudio fue el de evaluar la efectividad de una estrategia de psicoeducación en pacientes con este trastorno en el Centro de Salud N°1. Se desarrolló en dos etapas, la primera fue descriptivo, analítico y la segunda cuasiexperimental. Se seleccionó a 70 pacientes con síntomas de este trastorno, entre los 19 a 64 años, a las cuales se les aplicó la escala de trauma de Davidson. Se realizó la intervención a través de 9 sesiones de terapia psicoeducativa. Se aplicó un pos-test con la escala inicial, obteniendo una edad media de afectación en 33.61 años, y es más frecuente en el sexo femenino (52,9%), con una instrucción media 44.3%; el suceso traumático más frecuente fue enfermedad inesperada 30%. El 78.6% presentaron una sintomatología leve, el 17.1% moderado y el 4.3% severa; al finalizar hubo una prevalencia del trastorno del 12.9%. La mejoría general fue del 87.1%. Por lo tanto, la psicoeducación es una estrategia útil en el abordaje de este trastorno. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=129028.TITN. |
Appears in Collections: | Especialista en Medicina Familiar y Comunitaria |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.