Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/30068
Title: | Principios del constructivismo social en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Unidad Educativa Reinaldo Espinosa |
Authors: | Andrade Vargas, Lucy Deyanira Pineda Matamoros, Grecia Maricela |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | Pineda Matamoros, G. M. Andrade Vargas, L. D. (2022) Principios del constructivismo social en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Unidad Educativa Reinaldo Espinosa [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/30068 |
Abstract: | Abstract: According to what is established by the Ministry of Education, educational institutions must build the Pedagogical Proposal, since it constitutes the basic instrument for institutional educational practice. The subject of the research is "Principles of social constructivism in the Institutional Pedagogical Proposal of the Reinaldo Espinosa Educational Unit", whose general objective was related to explaining the contribution of Social Constructivism to student learning as the foundation of the Institutional Pedagogical Proposal. The method of documentary review was used, which consisted of analyzing the content of the Pedagogical Proposal of the educational institution, in relation to the pedagogical foundation, to identify the pedagogical assumptions, its theoretical description, its orientations for teaching and its orientations for the evaluation of learning. The content analysis technique was used, which consisted of relating the assumptions made in the Institutional Pedagogical Proposal with the principles of constructivism. Among other aspects, it is concluded that the principles of social constructivism are closely related to what is contemplated in the Organic Law of Intercultural Education (LOEI) and the 2016 National Curriculum. |
Description: | Resumen: De acuerdo a lo que establece el Ministerio de Educación, las instituciones educativas deben construir la Propuesta Pedagógica, ya que constituye el instrumento base para la práctica educativa institucional. El tema de la investigación es Principios del constructivismo social en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Unidad Educativa Reinaldo Espinosa , cuyo objetivo general estuvo relacionado con explicar el aporte del Constructivismo Social al aprendizaje de los estudiantes como fundamento de la Propuesta Pedagógica Institucional. Se utilizó el método de revisión documental, que consistió en analizar el contenido de la Popuesta Pedagógica de la institución educativa, en lo relacionado a la fundamentación pedagógica, para identificar los supuestos pedagógicos, su descripción teórica, sus orientaciones para la enseñanza y sus orientaciones para la evaluación de aprendizajes. Se utilizó la técnica de análisis de contenido, que consistió en relacionar los supuestos planteados en la Propuesta Pedagógica Institucional con los principios del constructivismo. Entre otros aspectos se concluye que los principios del constructivismo social tienen estrecha relación con lo que contempla la Ley Orgánica de Educación Intercultural (LOEI) y el Currículo Nacional 2016. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=129134.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.