Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/30069
Title: | Genially como herramienta digital didáctica para fortalecer la motivación, comprensióny el trabajo colaborativo en el área de Ciencias Sociales |
Authors: | Benítez Hurtado, Ofelia Lorena Cando Quishpe, Jonathan Paúl |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | Cando Quishpe, J. P. Benítez Hurtado, O. L. (2022) Genially como herramienta digital didáctica para fortalecer la motivación, comprensióny el trabajo colaborativo en el área de Ciencias Sociales [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/30069 |
Abstract: | Abstract: Lately, virtual teaching presents difficulties in maintaining the student's attention, this is due to the scarcity and inconsistent use of TICs, causing disinterest and consequently low academic performance. The research is focused on analyzing the benefits of the Genially tool in relation to motivation, collaborative work, comprehension and academic results obtained in the subject of Social Sciences in middle school students. The methodological approach is quantitative, since descriptive analysis and comparison statistics are used, through the application of an instrument to thirty students, with a Likert scale, twenty-five items and divided into four categories. The results obtained indicate a high level of acceptance when considering Genially as a useful tool that affects motivation, understanding, and improvement in academic performance. In fact, it is concluded that the application of interactive digital tools in the classroom attenuates demotivation and disinterest. Therefore, the proposal for innovation in teacher training, good digital practices and appropriate use of TICs in the classroom, from the conceptual innovation of the TAC and TEP has been raised. |
Description: | Resumen: Últimamente la enseñanza virtual presenta dificultades en mantener la atencióndel discente, esto se debe a escasez y uso incongruente delas TIC; provocando desinterés y consecuentemente bajo rendimientoacadémico.La investigaciónse centra en analizar beneficios de la herramienta Genially en relación a la motivación, trabajo colaborativo, comprensión y resultados académicos obtenidos en la asignatura de Ciencias Sociales en estudiantes de básica media.El enfoque metodológico es cuantitativo, pues se emplea estadística de análisis descriptivos y de comparación, mediante laaplicación de un instrumentoa 30 estudiantes, con escala de Likert,25 ítems y dividido en cuatro categorías. Los resultados obtenidos,indicanun alto nivel de aceptación al considerar a Genially como una herramienta útil que incide en la motivación, comprensión,y mejoría en el rendimientoacadémico, en efecto se concluye que la aplicación de herramientas digitales interactivas en el aula,atenúala desmotivación y desinterés. Por ello, se ha planteado la propuesta de innovaciónen formación docente, buenas prácticas digitales y uso adecuado de las TIC en el aula, desde lainnovación conceptualde las TAC Y TEP. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=129135.TITN. |
Appears in Collections: | Maestría en Educación mención Innovación y Liderazgo Educativo |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.