Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/30122
Title: | Las TIC y los estilos de aprendizaje en el proceso de enseñanza-aprendizaje |
Authors: | Pérez Bravo, Digna Dionisia Acosta Acosta, Sandra Malena |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | Acosta Acosta, S. M. Pérez Bravo, D. D. (2022) Las TIC y los estilos de aprendizaje en el proceso de enseñanza-aprendizaje [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/30122 |
Abstract: | Abstract: Learning styles allow us to know the preference that a person has to grasp information and assimilate it, turning it into a permanent knowledge; it also guarantees teachers to incorporate in their teaching-learning process strategies and resources according to the needs and interests of students. Therefore, ICTs are important tools in this process, since they offer the opportunity to develop classes in an interactive and dynamic way, and motivate learning in all students regardless of their style. The objective of this work is to analyze ICT and learning styles for the significant development of the teaching-learning process, so the learning preferences of the students of 2nd and 3rd year of high school at ISM Quito were evaluated, considering as an instrument the VARK test and intervening emotional factors; as well as the observation of the teachers' praxis through classroom visits. As a result, the different learning styles of students and the difficulty of teachers in applying ICT in the teaching-learning process were obtained. |
Description: | Resumen: Los estilos de aprendizaje nos permiten conocer la preferencia que tiene una persona para captar la información y asimilarla, convirtiéndola en un conocimiento permanente; incluso, garantizaa los docentes incorporar en su proceso de enseñanza-aprendizaje estrategias y recursos acordes con las necesidades e intereses de los estudiantes. Por consiguiente, las TIC son herramientas importantes en este proceso, pues ofrece la oportunidad de desarrollar las clases de manera interactiva, dinámica, y motiva al aprendizaje en todos los estudiantes independientemente de su estilo. El objetivo de este trabajo es analizar las TIC y los estilos de aprendizaje para el desarrollo significativo del proceso de enseñanza-aprendizaje, por lo que se evaluaron las preferencias de aprendizaje de los estudiantes de 2do. y 3ro. de Bachillerato del colegio ISM Quito, al considerar como instrumento el test de VARK y factores emocionales intervinientes; así como la observación de la praxis de los docentes a través de las visitas áulicas.Obteniendo como resultado los diferentes estilos de aprendizaje de los estudiantes y la dificultad de los docentes en aplicar las TIC en el proceso de enseñanza-aprendizaje. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=129185.TITN. |
Appears in Collections: | Maestría en Educación mención Gestión del Aprendizaje Mediado por TIC |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.