Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/30173
Title: | El uso de WhatsApp como recurso educativo y su influencia en la comprensión lectora de los estudiantes de básica |
Authors: | Jaramillo Serrano, Fabián Augusto Boza Villafuerte, Yelitza Angélica |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | Boza Villafuerte, Y. A. Jaramillo Serrano, F. A. (2022) El uso de WhatsApp como recurso educativo y su influencia en la comprensión lectora de los estudiantes de básica [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/30173 |
Abstract: | Abstract: In recent years, there has been a radical change in education due to the use of new virtual tools that allow teachers new ways of socio-educational interaction in order to develop efficient competencies in their students. The main objective of this research is to evaluate the use of WhatsApp as an educational resource and its relationship with the reading comprehension of basic education students. In order to respond to the objective, a non-experimental, cross-sectional study was designed, with a mixed approach and framed within the category of classroom management. We worked with a sample of 30 informants to whom we applied a questionnaire and a test that made it possible to manage the results in a quantitative and qualitative way. From the analysisof this study, statistically significant relationships between the use of WhatsApp and an increase in the students' reading comprehension levels can be evidenced. It is concluded that the potentiality of the use of WhatsApp as an educational resource strengthens students' academic competencies. |
Description: | Resumen: En los últimos años, se ha producido un cambio radical en la educación por la utilización de las nuevas herramientas virtuales que posibilitan al docente nuevas maneras de interacción socio educativas con el fin de desarrollar competencias eficientes en sus estudiantes. El principal objetivo de esta investigación es evaluar el uso del WhatsApp como recurso educativo y su relación con la comprensión lectora de los estudiantes de educación básica. Para dar respuesta al objetivo se diseñó un estudio no experimental, transversal,con un enfoque mixto yenmarcado dentro de la categoría de gestión del aula.Se trabajó con una muestra de 30 informantes a quienes se aplicó un cuestionario y test que posibilitaron el manejo de los resultados de forma cuantitativa y cualitativa. Conelanálisis de este estudio,se puede evidenciar relaciones estadísticamente significativas entre la utilización del WhatsApp yaumento delos niveles de comprensión lectora delos estudiantes. Se concluye que la potencialidad del uso de WhatsApp como recurso educativo fortalece las competencias académicas de los estudiantes. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=129234.TITN. |
Appears in Collections: | Maestría en Educación mención Innovación y Liderazgo Educativo |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.