Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/30334
Title: Síndrome de Burnout durante la pandemia COVID – 19 en docentes del Sur del Ecuador
Authors: Yunga Godoy, Deisi Cecibel
Neira Sandoya, Jonathan Agustín
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2022
Citation: Neira Sandoya, J. A. Yunga Godoy, D. C. (2022) Síndrome de Burnout durante la pandemia COVID – 19 en docentes del Sur del Ecuador [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/30334
Abstract: Abstract: This research focuses on determining the presence and degree of burnout syndrome in high school teachers in a Latin American environment. This research focused on determining whether the migration from face-to-face to virtual environments caused by the COVID-19 pandemic affected in any way the levels of burnout or work stress in the participating teachers. The sample consisted of 106 high school teachers from different schools in southern Ecuador. The instrument used was the questionnaire called: "Maslach Burnout Inventory" (MBI), which showed that the Covid-19 pandemic and the changes in the teaching and learning modality have affected the level of occupational stress or "burnout" of the teachers surveyed. Finally, solutions are proposed that seek to counteract the appearance and/or decrease the degree of burnout syndrome among teachers.
Description: Resumen: La presente investigación se enfoca en determinar la presencia y grado del síndrome de Burnout en los docentes de bachillerato en un ambiente latinoamericano. Esta investigación se enfocó en determinar si la migración de ambientes presenciales a virtuales provocada por la pandemia del COVID 19 afectó de alguna forma los niveles del burnout o estrés laboral en los docentes participantes. La muestra estuvo conformada por 106 docentes de bachillerato, distintos planteles educativos del sur del Ecuador. El instrumento utilizado fue el cuestionario denominado: Inventario de Maslach de medición del Burnout (IBM), con ello, se pudo evidenciar que la pandemia Covid-19 y los cambios en la modalidad de enseñanza y aprendizaje, ha afectado el nivel de estrés laboral o burnout de los docentes encuestados. Finalmente, se plantean soluciones que buscan contrarrestar la aparición y/o disminuir el grado del síndrome de Burnout, de los docentes.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=129399.TITN.
Appears in Collections:Maestría en Educación mención Gestión del Aprendizaje Mediado por TIC



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.