Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70850
Title: La Relación Familia-Escuela En Niños De 3 A 5 Años
Authors: Pozo Aguilar, Ximena Catalina
Ganzhi Allaico, Maria Isabel
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Ganzhi Allaico, M. I. Pozo Aguilar, X. C. (2025) La Relación Familia-Escuela En Niños De 3 A 5 Años [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70850
Abstract: Abstract: This research focuses on the study and analysis of the relationship between family and school in early education, and its impact on the comprehensive development of children from 3 to 5 years old. Its objective is to strengthen this relationship through innovation strategies that promote joint work among the actors in the educational process. The contents of this thesis address how participation, commitment and effective communication between both parents and teachers promote the cognitive, social and emotional well-being of children. Next, the research process is described, which was carried out through a mixed approach that included observations and surveys. Through this approach, positive perceptions of family-school collaboration were identified, although challenges and areas for improvement were also noted. The analysis carried out concludes in the need to implement effective and inclusive strategies that strengthen the collaborative and educational work relationship, promoting a more appropriate balance between family and school.
Description: Resumen: La presente investigación se enfoca en el estudio y análisis de la relación entre la familia y la escuela en la educación inicial, y su impacto en el desarrollo integral de los niños de 3 a 5 años. Su objetivo, fortalecer esta relación a través de estrategias de innovación que promuevan un trabajo conjunto de los actores del proceso educativo. Los contenidos de esta tesis abordan cómo la participación, el compromiso y una comunicación efectiva entre ambas partes padres de familia y docentes favorecen el bienestar cognitivo, social y emocional de los niños. A continuación, se describe el proceso investigativo, el cual se llevó a cabo mediante un enfoque mixto que incluyó observaciones y encuestas. A través de este enfoque, se identificaron percepciones positivas sobre la colaboración entre la familia y la escuela, aunque también se señalaron desafíos y áreas de mejora. El análisis realizado concluye en la necesidad de implementar estrategias efectivas e inclusivas que fortalezcan la relación de trabajo colaborativo y educativo, promoviendo un equilibrio más adecuado entre la familia y la escuela.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146421.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.